ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryssby C:4 s. 326  (läst 533 gånger)

2005-11-23, 21:29
läst 533 gånger

Birgitta Ohlsson

Fadern gift i Ålhem socken säger sig i våhr åter flytta hit, till torpet Sjömåla under Ryssbylund är vad jag kan läsa men det står en par ord till som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda. Texten är dessutom en aning svårförstådd för mig eftersom jag vet att paret fick 8 barn mellan åren 1780-1794 alla födda i Böle, Ryssby?  
 

 
Mvh
 
Birgitta

2005-11-23, 23:09
Svar #1

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Förslag: Fadren boende och gift i Ålhem Soken, ut/an/(?) at(?) härifr. församl. taga afflyttnings Attest, säger sig i wåhr åter flytta hit, till Torpet Sjömåla under Ryssbylund.  
 
Familjen finns i Njutemåla nr 4 i Ålem A I:6, s 22, (GID 204.19.93000) och Ålem A I:7, s 6, (GID 204.21.19400). Enligt notering där flyttade de till Ryssby 1799.

2005-11-24, 09:03
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Tackar så mycket för hjälpen men nu blev jag ännu mer förvirrad. Som jag skrev har jag ju hittat ett par Måns Eliasson och Karin Eliasdotter som fick 8 barn åren 1780-1794 och då bodde familjen i Böle, Ryssby. Jag har även hittat en vigselnotis för, vad jag tror detta par från i jaunari 1780 där det står Måns Eliasson och pigan Cajsa från Askaremåla. Jag tog för givet att Askaremåla ligger i Ryssby socken men det kanske det inte gör? Inte kan det väl ha funnits två par med exakt samma namn som dessa vid samma tid fast som kommandes från två olika socknar? Vilka år är Ålem A I:6 och Ålem A I:7?. Jag har bara tillgång till de äldsta korten för Ålem så jag undrar om du eller någon annan skulle kunna hjälpa mig med att kolla om föräldrarna till Cajsa Lisa fick några fler barn i Ålem och vid vilka år och om det även finns någon vigselnotis i Ålem. Detta  för att se om det är samma par det rör sig om eller om jag har varit helt ute och cyklat.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna