ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryssby C:2 s. 282 vigselnotis  (läst 742 gånger)

2004-10-17, 21:56
läst 742 gånger

Birgitta Ohlsson

Är det någon som kan tyda vad båtsmannen Sven som gifter sig med Botila Andersdotter heter i efternamn? Par nr 11 är det och de vigdes 27 mars 1720, C:2 s. 282. Jag vet att paret fick en dotter som döptes till Elisabeth 1723-11-17, Ryssby C:2 s. 242 men då står modern nämnd som Botil Nilsdotter, jag kan inte heller läsa på vilken plats dottern är född? Vore även intressant om någon kände till denne båtsman och hans hustru.
 
Mvh  
 
Birgitta

2004-10-18, 16:48
Svar #1

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Birgitta,
jag tycker det ser ut som ...Swen Borson Staf samt pigan .... i Ryssby Prästgård och  dottern är född i Ryssby.
 
mvh
Elizabeth N-J

2004-10-18, 21:07
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Elizabeth
 
Tack för hjälpen. Jag tycker också att det står Borson men sunda förnuftet säger att det borde stå Bosson. Jag lägger in två bilder på de notiser som jag nämner i inlägget så får vi se om det är några fler som har förslag till vad som står. På bilden med födelsenotisen tycker jag att det står sahlig före Båtsman Swen Staf men är inte säker. Som man kan se så har modern olika namn i de båda notiserna, min fråga är då: Vilken källa kan man räkna med har den säkraste uppgiften när det gäller mödrarnas namn? Skulle även vilja höra om någon känner till Båtsman Sven Borson/Bosson Staf och hans hustru Botils anor.
 
Mvh
 
Birgitta
 

 

2004-10-18, 23:07
Svar #3

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Birgitta,
 
vad gäller moderns namn så är det bästa att följa familjen i husförhörslängderna, från vigseln och framåt, då bör du även kunna få fram moderns födelsedatum. Därefter är det bara att kolla i födelseboken så ser du vad fadern heter och med ledning av det vet du också hennes efternamn. Nu finns ju inte hfl på Genline förrän from 1770, men du kan ju låna mikrokort från SVAR.  
 
Genom att kolla hfl får du ju också uppgifter om vad som sker med familjen vad gäller flyttningar, födslar mm.
 
mvh
Elizabeth N-J

2004-10-19, 00:56
Svar #4

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil

2004-10-19, 12:05
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Hej Elizabeth
 
Tackar för tipsen Jag har hfl AI:1 - AI:3 så det kan jag kolla. Som du säger så börjar ju dessa hfl så sent och är mina misstankar rätt att det står sahlig före båtsman i födelsenotisen så borde ju Swen ha dött någon gång under 1723. I födeleseböckerna är det ju ett jättehopp mellan 1691 och 1705 om jag inte minns fel så att försöka hitta Swens eller Botils födelseår blir nog svårt. När det gäller namnet Staf, är det ett båtsmansnamn och i så fall var det vanligt förekommande i Ryssby vid denna tiden? Tänkte även på att Swens far borde ha hetat Bo, var det ett vanligt namn vid denna tid?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-10-19, 12:08
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Hej Jan
 
Jag fick det också till att det kunde stå Boosson eller Bosson så det står det nog.  
 
Mvh
 
Birgitta

2004-10-19, 21:53
Svar #7

Eva Leksell

Swen Boesson Staf och Botila Nillsdotter står det i vigselnotisen. I födelsenotisen är han mycket riktigt sahlig, dvs död. Modern har då stavningen Botill, vilket bara är en variant av samma namn. Jag skulle nog normalisera till Botilla.

2004-10-20, 19:50
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hej Eva
 
Tack för hjälpen. Det var väl mer att Botillas patronymikon inte är samma vid vigseln som vid födelsenotisen som jag reagerade mest på. Har försökt hitta familjen i hfl men eftersom de startar så sent som vid 1770 och många nammn är överstrukna så har jag ännu inte hittat några uppgifter.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-10-20, 20:24
Svar #9

Eva Leksell

Ja, nu ser jag ju vad du egentligen frågade om. Förstår inte hur jag kunde läsa så slarvigt. Du får väl utforska födda, vigda och och döda i socknen en tid framåt och bakåt. Hon kan ju dyka upp som dopvittne eller något.

2004-10-20, 22:36
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Hej igen Eva
 
Tackar för dina tips. Jag har kanske hittat henne som omgift på Ryssby C:3 s. 25. I så fall gifte hon om sig 1738-10-21 efter 15 år som änka, om det är troligt att man gjorde det efter så många år? Lägger in en bild på detta imorgon. Skall också kolla om hon finns med som vittne någonstans. Så synd att hfl börjar så sent, om hon var född omkring 1700 så borde hon ju vara kring de 70 om hon ens levde när hfl börjar 1770 hustrurnas namn nämns ju inte heller vid denna tid. Födelseböckerna hos SVAR ser ut som nedan:
 
Födelseböcker för Ryssby
C:1 1652 - 1691  Defekt, 1658-1671 saknas  
C:2 1726 - 1764  
 
Med ett hopp på 35 år vid den tid som skulle vara som mest intressant för min del så blir det nog inte så lätt att ta sig vidare med denna familj, tyvärr. Skall ändå kontrollera om jag kan hitta Botilla som vittne eller kanske hennes dödsår så att jag åtminstone får rätt patronymikon.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna