ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rodrik Andersson Kvarhult, Bou  (läst 609 gånger)

2005-04-25, 21:49
läst 609 gånger

Utloggad Bengt Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-01-25, 17:41
    • Visa profil
Dannemannen Rodrik Anderrson född 1729.
Död 1790 troligen i Kvarhult. Efterlämnar
bla hu Ingrit Ingrit S....dotter
tacksam för tolkning

2005-04-26, 16:19
Svar #1

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Rodrik Andersson i Ormhult/Ormalt, Vrå ska det väl vara?
 
Denne Rodrik var gift med Ingrid Svensdotter 1755 i Vrå tror jag. Ska kolla i min dator senare. Var Rodrik är född skulle jag gärna vilja veta, då ett par av hans syskon är mina anor.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2005-04-26, 20:53
Svar #2

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
År 1790 d 4de October infinno Sig undertecknade Efter wederbör.. ... Uti ormalt til att uptekna wärdera och dela den qwarlåtenskap som befants efter afledne danneman Rodrik Andersson derstädes, närvarande worde den aflednes änka Ingrit Swensdoter, och älsta sonen Nils Rodriksson ..lunda, samt mågarna Jacob Pährsson i Sunnertorpa, Pähr Svensson i ormalt ock J;ns Jonsson i Rosenberg, och för de 3ne efterföliande barn som än äro omyndiga Nemb. Sonen Anders Rodriksson på ? åhr gl blef dess farbroder Pär Andersson i Abeshult förmyndare, och för sonen Pär Rodriksson .. ... til förmyndare des syskonbarn Sven Andersson i Ryd, för ogifta dotern Svenbor Rodriksdoter blef des släkting Håkan Nilsson i össia hult til förmyndare förslagen, hwar på ägendomen af änkan upgafs och befants som fölier Nemb:
 
Ett försök att tyda början,  
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2005-04-27, 08:16
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
efter Weder)börandes anmodan ---
Pär Rodriksson --- antogs (till förmyndare)
 
En större bild skulle göra det lättare att tyda denna annars klara text.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna