ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marbäck 1712 GID 748.19.29700  (läst 443 gånger)

2005-02-07, 11:02
läst 443 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag ber om hjälp med att tolka det här:
 


 
Marbäck C:1 s 188 - GID 748.19.29700
 
Framförallt är jag intresserad att förstå uppgiften om Anna Andersdotters födelseort och gärna även om vittnens. Orterna bör ligga i Bommeryds Rote (enligt AI:1). Enligt vigselnoteringen kommer Anna från Notåsen (Nötåsen, Nåtåsen?)
 
Med hälsningar från Tyskland
 
Walter

2005-02-07, 17:16
Svar #1

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej igen!
 
Under tiden har jag upptäckt att det i Marbäck C:8 från 1850-talet finns några avskrifter till de gamla längderna. Därav framgår, att denna Anna Andersdotter föddes i Qvarnhemmet!
 
Dessutom har jag kommit på, att det föddes en Anna Andersdotter till ett år senare, och att uppgifterna till henne passar mycket bättre i kontexten. Så jag tar henne tills vidare.
 
Men den där Marbäck-Prästen, - om det var han själv -, - Levin heter han tror jag -, han resp. hans stil borde tagas upp i vederbörande övnings- och exempellitteraturen! Om man kan läsa det så kan man nog läsa allt!
 
Walter

2005-02-12, 12:00
Svar #2

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej en gång till!
 
Kanske har inte heller 1850-tals prästen kunnat läsa det här och därför skrivit Qvarnhemmet. Under tiden har jag nämligen hittat en dödsnotering, där hennes födelseort anges med Varghemmet e.d. Jämför mitt inlägg från idag  Anbytarforum:Läshjälp:Småland:Marbäck AI:2 GID 748.2.19900! Problemet är bara att jag inte har kunnat hitta ett ställe i trakten som heter Varghem eller nåt liknande. Var det redan 1850-tals prästens problem också?
 
Walter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna