ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kållerstad vb 1720-1814 - GID 1105.7.11000  (läst 557 gånger)

2004-12-27, 23:25
läst 557 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!  
 
Vore tacksam för hjälp med tolkning av texten efter följande:
 
1734  
5 juni
vigdes drängen Torkel Arfwidsson och pigan Ingrid Johansdotter tillsammans uti? Kållerstad kiörka med krona.  
 
Därefter står det 16, ett tecken, samt lite text.
 
Förmodligen måste man gå till originalet för att kunna tyda det, men kanske någon kan se vad det står trots otydligheten?  
Och vad betyder 16? Ibland står det 8 efter notisen.
 
Mvh  
Marianne

2004-12-28, 23:12
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det lär väl avse lysningsavgiften, en stämpelavgift på lysningssedeln (charta sigillata).  Och med tanke på att vi rör oss före skillingtiden (1734) så avser det väl 16 öre silvermynt då. (Ovanför står det 1 d[aler] på någon - det var 32 öre s:mt har jag för mig.)

2004-12-29, 23:06
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Peter!
 
Tack för dessa intressanta uppgifter. De väcker min nyfikenhet så jag känner att jag måste ta reda på mer om både penningsystemet och händelserna runt vigseln.
 
Mvh
Marianne

2005-01-06, 18:43
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Nu har jag fått hjälp med tolkning ur originalboken.  
Det står 16 öre lysp. brukare i Käfse.
 
Käfse syftar förmodligen på en by/gård i Villstad. Kan det betyda att det är brudgummen som brukar Käfse?  
I hfl Villstad AI:2 står paret (samt flickan Kierstin) dock under Broddebo (granne till Käfse).
 
Mvh  
Marianne

2005-01-06, 19:22
Svar #4

Yvonne Olofsson

Hej Marianne.
Om jag inte tar helt fel, tror jag att det finns en liten by utanför Smålandsstenar. Ungefär mellan Reftele och Skeppshult......som heter Käfset.
MVH Yvonne

2005-01-06, 22:31
Svar #5

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Yvonne!
 
Som jag ser det på min gamla karta ligger Käfset precis norr om Broddebo. Dessa byar(?) ligger strax öster om Villstad. Båda ligger i Villstad socken. Ännu längre österut längs den gamla vägen ligger Refteled (socken).
 
De gifte sig i Kållerstad som ligger söder om Refteled. Förmodligen kom bruden därifrån. (Tyvärr finns det inga födda där 1706 då hon skulle vara född.)
Brudgummen tycks då ha kommit från Villstad socken där han var brukare av Käfset (gård?) om jag har tolkat det hela rätt? Konstigt nog står det inte vilken socken Käfset ligger i. För det finns väl inget Käfset i Kållerstad? (Villstad och Kållerstad ligger inte i samma pastorat.)
 
Mvh
Marianne

2005-01-06, 23:18
Svar #6

Yvonne Olofsson

Hej.
Visst, det ligger där du säger.
Jag har letat och letat i min hyllor efter en karta, och kom till slut på att leta i Eniro, på internet. Jag trodde mej ha sett namnet utmed vägen till Värnamo, fast det låg ju på norra sidan och inte på södra som jag inbillade mej.
Det finns nog bara ett, som Eniro visade. Det ska ligga under Villstad, åtminståne gjorde det så 1886-1890 i vilket hf register jag kikade på.
MVH Yvonne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna