ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jönköpings Kristina, födde 1833-1855, GID:1153.100.9500  (läst 489 gånger)

2004-11-05, 15:24
läst 489 gånger

Utloggad Lotta Mallander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min mormors mormor hette enligt husförhör Maria Christina Johansson och var född 1846-04-17 i Jönköping. Vet tyvärr ej vilken församling men har tittat igenom födelseböcker för Jönköping Kristina, Sofia och den västra församlingen.
 
Den enda som innehar rätt datum är denna Emma Christina Josefina. Undrar om någon kan tyda texten så kanske man kan lista ut om detta är personen jag söker. Det är ju möjligt att jag har tytt husförhörslängdera fel och att hon faktiskt heter Emma Christina istället för Maria Kristina som jag trott.
 

2004-11-05, 18:17
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Nog verkar hon ju heta Maria Kristina som du redan hade framme här..
 
-Uppgiften från folkräkningen som jag gav om födelseförsamling är inte så sällan fel, så att det inte var just Jönköpings västra församling behöver inte betyda något.
 
Då datumet stämmer exakt förstår jag att du misstänker att det är hon; bäst är nog att du följer henne bakåt i husförhörslängderna och ser om fler besked om hennes namn (och exakt födelseförsamling) står att finna..
 
Kikar man på fadern här ovan ser man att det verkar vara en tullvaktmästare Kellgren, vars dotter man tycker då bör heta så i efternamn - men det var ju inte helt ovanligt att sådana namn inte ärvdes, och eftersom han ser ut att kunna ha initialerna J.M. är det kanske så att han hette Johan (som ledde  till Johansdotter som senare 'moderniserades' till Johansson.)

2004-11-08, 11:09
Svar #2

Utloggad Lotta Mallander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för hjälpen! Jag är hopplöst dålig på att läsa den här gamla stilen. Har nu hittat vigseluppgifter för Maria Christina och Reinhold Amandus men kan inte uttyda vad det står om dem.  
 
Så här ser det ut.
 

2004-11-08, 14:49
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Lotta!
Jag tror att det står  
Magnusson.....Fabriksarbetaren från xxxx i Västra Jönköping.
Johansson.....(och?)Piga från N:o 70 eller 78 Östra Storg.
 
Försök att finna hennes namn under de närmaste åren före och efter kanske det är datumet som spelar ett spratt.
Lycka till  
Elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna