ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Obefintlighetsboken??  (läst 4093 gånger)

2001-02-04, 23:07
läst 4093 gånger

Utloggad Anja Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2014-11-07, 09:48
    • Visa profil
Vad är det? Hur hittar man personer som hamnat i den boken? Olof Johansson f 26/2- 1881 född i Gammalstorp kom i den boken 27/11-1914. Vet någon var han finns.skaffade han familj?

2001-02-05, 09:31
Svar #1

John Sidén

Hej Anja!
I Bok över obefintliga hamnade personer som exempelvis flyttat eller emigrerat utan att ta ut flyttningsbetyg. Om Olof Johansson hamnat i Bok över obefintliga finns det säkert någon anteckning i boken om av vilket skäl han skrivits in där. Har han sedan dykt upp någon annan stans ska det också finnas anteckning om det. Det framgår inte av det du skriver om du själv sett den obefintlighetsbok där Olof finns införd eller om du fått uppgiften om att han finns i Bok över obefintliga från någon annan. Om du har fått uppgiften om honom från någon annan, kanske från pastorsexpeditionen, bör du kontrollera om det finns fler uppgifter om honom som du inte har fått. Du skriver inget om Olofs föräldrar men om de levde 1914 då Olof skrevs in i Bok över obefintliga ska han, om han inte är död eller dödförklarad, finnas med bland dödsbodelägarna i bouppteckningarna efter föräldrarna när dessa har avlidit.  
Med vänlig hälsning
John

2005-05-03, 21:51
Svar #2

Marianne Hansson

Var hittar jag obefintlighetsboken? Kan någon ge svar på den frågan är jag mycket tacksam.
 
Med vänlig förfrågan
Marianne

2005-05-03, 23:16
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Marianne, den bör finnas i kyrkoarkivet. Beroende på vilken tid det gäller finns den på Landsarkivet eller kvar på Pastorexpeditionen.

2005-05-04, 15:23
Svar #4

Marianne Hansson

Tack,Elisabeth,för upplysningen. Jag får söka på landsarkivet. Är det separata dokument eller ingår de i HFL som absentslistor? Vilken kategori skall jag söka på?
 
Mvh
Marianne

2005-05-04, 19:39
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är olika för olika församlingar, men framgår av förteckningen över önskad församlings kyrkoarkiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna