ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Israel i Krokstorp, Fliseryd  (läst 695 gånger)

2005-09-14, 15:37
läst 695 gånger

Utloggad Jens Laneborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 21:24
    • Visa profil
    • www.laneborg.se
GID 27.13.19600
 
Israel Persson född 11 oct 1769 i Fliseryds sn. Men vad heter hans föräldrar? Svårt att se. Fadern heter Per Jonsson? Modern? Det ser ut som de är bosatt i Krokstorp.

2005-09-15, 16:19
Svar #1

Jonny Nilsson

Hej!
Israel är son till Per Jonsson och Cajsa Danielsdotter i Krokstorp. Per dör 17730330, 44 år gammal. Cajsa gifter om sig året därpå med Per Andersson. Förmodligen bodde de redan 1769 i torpet Skörbäcksmålen tillhörande Krokstorp, även om det inte kan säkert beläggas förrän 1776, när hon var omgift. Detta torp blev senare under 1700-talet mantalssatt bördstorp. Cajsa Danielsdotter var nämligen dotter till bonden Daniel Olofsson i Krokstorp, och hennes arvslott blev detta torp på 5/104 mantal. I handlingarna till laga skiftet kalls hon felaktigt för Cajsa Carlsdotter. Cajsa skänker sedan detta torp till sina barn 1795, och torpet, som snart delas i två delar, går sedan i arv på olika sätt i ganska många generationer. På 1820-talet bytte det namn till Fälla. Om jag inte minns helt fel så är det väl Israel som har en del av torpet under 1800-talets början. Han dör runt 1830 och sedan tror jag att en av hans söner tar över.  
 
Cajsa Danielsdotter, född 17380412, är alltså dotter till Daniel Olofsson och Magdalena Jonasdotter (hon från Ingebo). Magdalena var Daniels andra hustru. Första gången var han gift med Maria Catharina Croneborg (introducerad adel).
 
Fråga gärna om du vill veta något mer om detta.

2005-09-15, 16:49
Svar #2

Jonny Nilsson

Hej igen!
 
Jag menar förstås handlingarna till Storskiftet.
MVH/Jonny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna