ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Högsby Mantalslängd 1727, bild finns  (läst 315 gånger)

2005-01-12, 21:52
läst 315 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Skulle vilja ha lite hjälp med att tyda uppgifterna på följande bilder:
 
Jag tycker att det står skogvaktare Cedergren och Rebecca Stimmer? Platsen tror jag heter Huseby eller Husaby? Jag har ana som hette Axel Cedergren som bodde på Huseby gård 1709, är det samma Huseby eller fanns/finns det både en by och en gård som heter Huseby? Lite längre ner på samma sida bild 2 står ytterligare en Cedergren som jag också tycker att det står skogvaktare framför? Stämmer det och kan det i så fall röra sig om samma person som på bild ett? Kruxet är att min ana var länsman men det är väl inte samma sak som skogvaktare? Min ana var vid denna tid 43 år gammal så han borde ju fortfarande varit länsman då. Om någon har tillgång till SVAR:s mantalslängder och vill kolla så är de under år 1727 på sidan 273. Vem var Rebecca Stimmer? Min anas maka hette vid denna tid Catharina Hagenberg.
 
Mvh
 
Birgitta
 
 

 

2005-01-12, 22:09
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Om Din ana bodde på Huseby 1709 så får Du följa honom framåt härifrån i mantalslängderna och se om det är samma som finns i denna 1727 års mantalslängd.
Det är tydligen 6 gårdar i Huseby 1727 och på Nr 3 och nr 6 finns en skogvaktare Cedergren, möjligen samma person.
Som sagt följ personen genom alla mantalslängder. Ibland kan där då stå förnamn.

2005-01-12, 22:22
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Tack för snabbt svar. Problemet är att på SVAR finns endast mantalslängderna för åren 1704 som dessutom är defekt och endast innehåller en del av Södra Möre, nästa år är just 1727. Nu vet jag inte om mantalslängderna däremellan finns på Landsarkivet i Vadstena eller om det endast finns de år som SVAR har i sin samling?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna