ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hälleberga. Vilken by eller hemman?  (läst 667 gånger)

2002-10-03, 20:19
läst 667 gånger

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil

(Älghult AI:1 s. 184, GID 444.2.97800)
 
Vilken ort i Hälleberga socken hänvisar älghultsprästen till ? Jag känner till bara ett namn som liknar men har svårighet med den första bokstaven. De tredje och fjärde stämmer inte heller riktigt med den ort som föresvävar mig.

2002-10-03, 22:43
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Om vi kan få första bokstaven till ett 'V' så skulle det kunna stå Västraberg eller något sådant.. (ja, 'straberg' står det väl nästan helt säkert) Liknar mest ett 'H' annars - dvs Hästraberg då - men någon sådan plats finns inte vad jag kan se. (Platser som börjar på Hestra- finns i och för sig i Småland)  
Den enda ort i socknen det liknar skulle väl vara Lindsberg - men hur gammaldags och illa stavat det än skulle vara så kan det inte stå så..
(Någon som läser bättre ser säkert vad det står direkt) Mvh/Peter

2002-10-04, 00:07
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Skulle tro att det möjligen kan vara Rifweberg, dagens Riveberg. Men jag har svårt att få till R-et.  
I Hälleberga finns enligt CD:n Svenska Ortnamn tre platser som slutar på berg: Duveberg, Lindsberg, Riveberg och Stora Karlsberg, och Riveberg är väl det som ligger närmast.
 
Mvh//
Lotta

2002-10-04, 15:01
Svar #3

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil
Hej Lotta och Peter,
Tack för era synpunkter på texten ! Det var just Riveberg jag tänkte på. Men som Peter läser jag st och inte fw. Därför min vädjan om läshjälp.
Med vänlig hälsning
Stig

2004-12-04, 21:59
Svar #4

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil
Texten ovan än en gång.
Står där inte snarare Fiskaretorp ?

2004-12-04, 22:00
Svar #5

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna