ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjärtlanda C:2, 1779-1854, sid 257, GID 1094.24.44300  (läst 649 gånger)

2004-01-02, 21:45
läst 649 gånger

Jan Nilsson

Hej!
 
Nedanstående text är hämtad ifrån Jönköpings län, Hjärtlanda C:2 1779-1854 vigsel död, sidan 257, GID 1094.24.44300 och handlar om den olyckshändelse som ledde till Peter Perssons död 1805.
 


 
 
I min tolkning nedan finns det ett par frågetecken. Är det någon som kan hjälpa mig med att tyda dessa vore jag mycket tacksam.
 
Juli den 23 avled av olyckshändelse gifta ? Peter Persson ifrån Hjertlanda fattigstuga och begravs den 28 do i en ålder av 53 år.
Olyckshändelsen bestod däruti: han arbetade ??? i Ekesjö Hofgård, ??? med jord ?, under vilket han ? för långt, föll på honom och slog honom över nacken, at han ?? under ? i gropen, och , ???intygar, fått ett sår i nacken samt blef däraf död.
 
Med vänliga hälsningar
Jan Nilsson

2004-01-02, 22:54
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Juli den 23 avled av olyckshändelse gifta mannen Peter Persson ifrån Hjertlanda fattigstuga och begravs den 28 do i en ålder av 53 år.  
Olyckshändelsen bestod däruti: han arbetade wid Saltpetters Kokningen i Ekesjö Hofgård, deräst at torwed jord upfylt, under vilket han grafwet för långt, föll på honom och slog honom över nacken, at han kom twå dubbel under karet i gropen, och , efter Syningsmännernas intygar, fått ett sår i nacken samt blef däraf död.

2004-01-03, 01:05
Svar #2

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Jan och Bengt-Göran!
 
Istället för
därest at torwed jord uppfyllt
ska det stå
därest et kar med jord uppfyllt.
Det är det karet som han senare i texten kom twådubbel under!
I övrigt håller jag med dig, Bengt-Göran. Du är en mycket skicklig tydare av gammal stil! Det är alltid roligt att läsa dina inlägg!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-01-03, 08:58
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Du har alldeles rätt Marita.
Han kom ju att hamna under Karet.

2004-01-03, 14:35
Svar #4

Jan Nilsson

Hej Bengt-Göran och Marita!
 
Tack så mycket för hjälpen.
 
Med vänlig hälsning
Jan Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna