ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fagerhult C:1 s. 140 och C:1 s. 179  (läst 564 gånger)

2005-02-17, 22:15
läst 564 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 

 
På första bilden kan jag läsa Den 21 Mars gav h Inga i Eskebäck i testamente efter S ... men vad står det mera? Hustru Inga i Eskebäck tror jag är nedanstående Brodd eller Brodde Nilsson som han hettes mormor.
 

 
På den andra bilden står det Brod i Eskebäck förärad till kyrkopenningar een riksdaler som han... sedan ser jag inte vad det står.Hoppas någon kan hjälpa mig med texterna.  
 
Mvh
Birgitta

2005-02-17, 23:14
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
den 21 Martij gaf h. Jn-
ga i eskebeck i testament
efter S. päder i eskebeck 7 Riks marker k[-opparmynt]
 
Brod i Eskiebeck förä-
rade till kyrkespåningen
een Rikzdaler som han lef-
wererade Bencht i wäl?-
gärde.  N

2005-02-18, 19:21
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Niclas
 
Tack för hjälpen. Päder som står kan vara hennes make. Känner du till hur det var vid sådana tillfällen när det står att man skänker pengar i testament. Betyder det att den man skänker pengar efter att personen har avlidit? Fanns det någon bestämning för hur nära efter ett dödsfall man skulle skänka pengar i så fall eller gjorde man det när man själv ville?
 
Mvh
 
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna