ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigde i Lofta 1799, men varifrån var Catharina?  (läst 434 gånger)

2003-01-07, 11:34
läst 434 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Daniel Andersson Bjurman och Catharina Danilsson vigdes den 13 maj 1799 i Lofta, men jag kan inte tolka gårdsnamnet där Catharina arbetade som piga. Vem kan hjälpa mig?
Mvh
Inga

2003-01-07, 12:18
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det torde vara Hasselby, herrgård i Lofta socken, N tjust härad,Kalmar län, nära överumsån.

2003-01-07, 12:58
Svar #2

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Bengt-Göran,
tack för hjälpen igen! Du satte mig på rätt spår (när du tolkade dödsnotisen från Ö Ed)för att lösa gåtan om båtsman Daniel Andersson Bjurmans härkomst. Visserligen tycks fadern ha bytt namn från Hagberg till Jonsson när han är gruvarbetare i Lofta gruva (under Överums bruk), men allt annat stämmer, Sara Olofsdotters ålder, Daniels ålder och dottern( Daniels syster) heter Caisa Greta, precis som Daniels förstfödda dotter. Likaså stryks denne Anders Jonsson i hfl det årsintervall som motsvarar det år Sara blir änka efter sitt 11-åriga äktenskap. Varför namnet Hagberg slopas i hfl för Lofta förstår jag dock inte eftersom det dyker upp igen när Sara Olofsdotter avlider.  
Mvh
Inga

2003-01-07, 15:11
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det händer då och då att släktnamnet slopas till förmån för patronymikon för att sen dyka upp igen. Jonsson tyder väl på att Hagbergs fader  heter Jon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna