ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ukna fb 172.20.23600 Vad heter barnet?  (läst 1068 gånger)

2003-01-29, 22:07
läst 1068 gånger

Nina Ringbom

Hejsan
Kan någon se eller berätta för mig vad man skall göra när det är så mörkt? Set orginalen från SVAR ut så här också?
Jag undrar i allafall om någon kan se vad barnet heter. Namnet skall stå längst ut till vänster.
 
 
 
Mvh Nina

2003-01-29, 23:00
Svar #1

janne

Hej Nina.
Om bilden är för dålig finns det några saker du kan  göra. Du måste titta i orginalboken på plats eller beställa egna fotograferade bilder från Landsarkivet. På ett av Landsarkiven jag besöker säger man att det är ett problem med att det är så många dåliga avfotograferingar att man är rädd att man  måste fotografera eller scanna om allt material om det skall bli nån kvalitet på det som skall  läggas ut på Internet.

2003-01-30, 08:41
Svar #2

Nina Ringbom

Hej
tror du att om man beställer mikrokort från SVAR att de ser bättre ut än det här?
Jag bor på Gotland så jag har lite svårt att bara åka iväg till orginalboken :-(
Men jag tänkte att kanske svar:s kort ser bättre ut?
Det finns bara en Far som heter Nils just det här året när den här personen som heter Nilsson skall vara född, men man kan ju inte bara ta för givet att det står Jonas där det är svar.. Så man blir ju lätt fast och kommer inge vidare :-(
 
Mvh Nina

2003-01-30, 10:30
Svar #3

janne

Hej.
Jag tror inte Svar-korten blir bättre. Du kanske kan fjäska med nån som är på det Landsarkiv där orginalet finns och be dem titta på texten.

2003-01-30, 11:15
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Nina!
 
SVAR-korten är säkert inte bättre eftersom dom är kopior på originalfilmen, dom brukar snarare vara sämre än filmerna.
Du vet väl om att du kan göra bilden ljusare i Genline? Men i det är fallet hjälper det knappast för att läsa namnet på barnet. Jag har dock svårt att få det till Jonas.
Hur är det med datumet? Stämmer det med det du har tidigare på din Jonas Nilsson?  
 
Mvh//
Lotta

2003-01-30, 14:11
Svar #5

Nina Ringbom

Hej
Jag har 3 st husförhörslängder där det står att han skall vara född i Ukna 1737. Han heter Jonas Nilsson och den enda Nils som finns är just den här notisen.
Från 1725-1795 finns det heller inga Husförhörslängder i Ukna så det blir svårt det här :-(
 
Mvh Nina

2003-01-30, 19:06
Svar #6

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nina,
du får inte ta för bokstavligt (sifferligt ?) att det står 1737 som uppgivet födelseår. Har du hans dödsnotis, ibland dyker en korrigering upp sent. Hur som, t.ex. finns en Jonas Nilsson född i april 1735, en Jon Nilsson i aug 1738, en Jonas Nilsson i nov 1738. Kanske någon av dom ?
 
Vad gäller ditt mörka namn tror jag inte heller att det står Jonas, men kan inte läsa det. Kopia från landsarkivet är en bra ide, berätta vilken notis det gäller. Jag läser en del från Genline, men kvalit?n är ofta bättre på fiche och särskilt rullfilm, speciellt i mörkare partier. Du kan ju också pröva med en efterlysning under Ukna.

2003-01-30, 19:39
Svar #7

Nina Ringbom

Hejsan och tack för all hjälp och alla tips :-)
Här är dödsnotisen:

Men det ger ju inte mycket hjälp?
 
Hur skall man egentligen veta om det är rätt person man får tag på, tex om det hade funnits 2-3 st samma år som heter Jonas och de alla hade pappor som heter Nils? Hur gör man då?
 
En som inte vet nått?
 
Nina

2003-01-30, 19:42
Svar #8

Nina Ringbom

när jag nu räknar på dödsdatumet och tillbaka 74 år som det står i dödsboken så får jag det till 1735... kan man gå på det?
 
Nina

2003-01-30, 20:27
Svar #9

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nej, dödsnotisen gav inget mer. Om åldern är rätt kan han varit född hösten 1734 - hösten 1735, där den Jonas jag nämnde från april 1735 passar in. Man bör nog kolla 1734 också.
 
Men det är ju ett trassligt problem du tar upp. Lättast är att hitta en riktig expert på Ukna 1700-tal, som har följt de olika familjerna och vet vart barnen blev av. Annars får man antingen göra det själv (svårt), sätta föräldrarna som möjliga (och lägga det åt sidan tills vidare) eller också tro att det var rätt ålder och rätt föräldrar och gå vidare (inte riktigt bra tycker jag).
 
Ska man söka honom bakåt, eller följa de möjliga föräldrarna och syskonen, får man räkna med att lägga mycket tid och använda olika källor. En bra ingång är kolla om det finns bouppteckningar för honom själv/föräldrar/syskon, det kan lösa hela problemet. Så får man ju också undersöka om någon annan tittat på de här familjerna.
 
Det finns säkert diskussion om detta på Anbytarforum, som kan ge mer tips.
Lycka till, Lennart

2003-01-30, 20:44
Svar #10

Nina Ringbom

Tack skall du ha Lennart, du har alltid bra tips att komma med :-)
Jag har som sagt inte hållit på så länge med det här. Men jag lär mig mycket av dig!!! Det här med bouppteckningar har jag inte ens sett någon (ännu) Jag vet inte ens var man får sånna ifrån. Kan man skriva till något ställe och beställa? Jag bor på Gotland så jag kan inte bara ta bilen och åka.
 
Jag slänger in en förfrågan om det finns någon Ukna expert 1700-tal. Eller frågar kanske direkt om just Jonas Nilsson.
 
Det är tur att du finns här i Anbytarforum Lennart :-)
 
Mvh Nina

2003-01-30, 21:43
Svar #11

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nina, något om bouppteckningar (bou).
 
Lämnades in till häradsrätten el. motsv, för Uknas del (Norra ?) Tjusts häradsrätt, i två ex. Rätten behöll ett, och det är oftast dessa man använder nu. De finns i häradsrätternas arkiv (Tjust på Landsarkivet i Vadstena). De är filmade och finns som kort hos SVAR. Rätt tjocka luntor oftast utan register. I Vadstena finns dock ett dataregister (vet ej om Ukna är med). För Östergötlands bou finns Marianne Olssons avskrifter av ingresser, jag tror hon skulle fortsätta med Tjust. Ofta är det i ingressen man hittar uppgifter - den avlides namn, dödsdatum, arvtagarna inkl. barn. Var de omyndiga deras gode man, ofta en släkting.  
 
Sen följer en uppräkning och värdering av allt i boet (var korna hette), inkl. skulder (som också kan ge info om släkt). Samt ibland också delning. Vad som finns bevarat i Tjust vet jag ej, mitten 1700-tal till ca 1860 är vanligt för filmade bou. Utförliga bou kan ge intressanta uppgifter om den familj man arbetar med, lite mer kött på benen.
 
Lennart

2003-01-30, 22:53
Svar #12

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nina, har du kollat var Jonas Nilsson bor när han gifter sig. Det kan också vara födelseplatsen.

2003-01-30, 22:53
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ett annat beprövat sätt är att gå igenom födelse/dopnotiserna för den sökta personens barn, och notera alla faddrar. Om personen ifråga är från orten, brukar syskonen dyka upp som faddrar, åtminstone till de äldsta barnen. Om efternamn anges för faddrarna, bör man i synnerhet titta på personer som har samma patronymika som någon av föräldrarna (till dopbarnet alltså), och notera deras bostadsorter. Om flera av faddrarna har samma patronymikon och bor på samma ställe, måste det anses som skäligen misstänkt.
 
Du kan ju sedan kontrollera vigsellängden, och se var faddrarna bodde vid tidpunkten för vigseln, och slutligen gå igenom födelseboken (från ca 10-15 år före till ca 10-15 år efter den eftersökta personens födelse), och se om inte samma personer (=faddrarna) dyker upp och råkar ha samma föräldrar som en av de två eller tre personer med identiskt namn som du väljer emellan.

2003-01-30, 23:24
Svar #14

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Nina, du vet väl att du kan ljusa upp bilden under inställningar?

2003-01-31, 02:04
Svar #15

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6983
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:12
    • Visa profil
Det var en utomordentligt dålig bild som Genline gav. Mikrokortet är mycket ljust och tydligt:
Nils. Nils Nilssons och hust. Ingebor Persdrs Son i Öndahl.

2003-01-31, 09:20
Svar #16

Nina Ringbom

Tack Bo :-)
Då vet jag!
 
Ann-Britt! Jag vet att man kan ljusa upp bilden men i det här fallet så hjälpte det inte.
 
Tack alla andra för alla tipsen.
 
Jag lär mig något nytt varje dag :-)
tack vare er alla här i anbytarforum som så gärna ställer upp och förklarar
 
Tack  
mvh Nina
 
ps
då kan det ju i allafall vara så att SVAR-korten är bättre ibland :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna