ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ukna 1680-1696 CI:1 sidan 224. Står föräldrarnas namn?  (läst 1162 gånger)

2003-04-07, 21:46
läst 1162 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
Skulle bli hemskt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med den här födelsenotisen för Måns Abrahamsson. Vad jag kan se när man tittar på de andra födelsenotiserna så verkar det inte som om föräldrarnas namn står utsatta? Barnets namn (för och efternamn) och sedan VAR de föddes och sen kommer vittnena med en gång... eller är det bara jag som är blind?

 
/Nina

2003-04-07, 23:16
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nejdå, Nina, du är inte blind, det står faktiskt bara att Måns Abrahamsson föddes i Kolz(e)broo (som f.ö. är rikskänd därför att den  är en av Sveriges få oskiftade byar, därtill ovanligt välbevarad), utan angivande av föräldrar. Detta sätt att utannonsera tilldragelsen med barnet som huvudperson är inte helt unik. Det finns paralleller på andra håll i Linköpings stift. Vill man veta föräldrarnas namn, får man gå till vigselbok, dödbok, mantalslängd, dombok etc., för att klara ut vilken Abrahem som bodde i Kolsebro vid denna tid, vem han var gift med, etc.

2003-04-07, 23:17
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Nina !
 
Du har rätt, det är bara faderns förnamn som anges, genom patronymikon. Det var väl olika sed  på olika håll, men moderns namn brukar ju dyka upp rätt sent i dopnotiserna, kanske inte en före 1750-talet. Och att fadern angavs bara med förnamn var vanligt. Ofta finns bara dopdatum (om ens det), ej födelsedatum. Den här notisen lyder
 
Anno 1697. d. 22 Maij föddes Måns Abrahamson i Kolzbroo, christ_s d. ... Ejusd. Fadd_r Hu Anna Sweningzdr i Penningztorp, ... dott_r i Eekhult Marija Pärsdr i Kålssbroo, M.. ibid: Nils Månsson i Bellrossberg, Arfwedh ibid ... Andersson i Mehlby Måns Simmerson ibid ... Bothwidsson i Upsaleboo.
 
dvs så gott jag ser. Intressant att kvinnofaddrarna kommer först.
 
Hälsningar från Lennart

2003-04-07, 23:29
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Carl-Fredik och Nina
 
Roligt sånt här, det händer titt som tätt. Ingen skriver, så skickar man något (jag brukar dessutom kolla en extra gång numera), och så blir det dubbla svar. Märkligt.
 
Det namn som ett av dopvittnena har, Svenningsdotter, lägger jag en not om till personnamn (under Språk, ord ocn namn). Det är inte vanligt.
 
mvh Lennart

2003-04-07, 23:45
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej!
 
En av manfolkfaddrarna är Nils Månsson, bonde i Ballersberg/Baldersberg, Ukna sn. Han var gift med en släkting till mig: Karin Uddesdotter [Grijs] född 1647? [BP], död 1719 19/12. Från detta par härstammar en släkt Berg, som bl.a. Astrid Lindgren härstammar ifrån.

2003-04-08, 09:45
Svar #5

Nina Ringbom

Hej  
Det du skriver Carl-Fredrik om Karin Uddesdotter Grijs är även en släkting till mig...
nämligen min ff mm mm fm m :-)
(Nils Månsson var min ff mm mm fm f)
 
mvh Nina

2003-04-08, 09:47
Svar #6

Nina Ringbom

Hej igen!
Ganska roligt att min ff mm mm fm f (Nils Månsson)
var dopvittne till min ff ff fm ff (Måns Abrahamsson) :-)
 
Mvh Nina

2003-04-08, 19:55
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:14
    • Visa profil
Texten korrekt återgiven:
 
Anno 1697 den 22 Maij föddes Måns Abrahamson i Kolzbroo, Christnades den 26 Ejusdem. Faddrar Hustru Anna Sweningzdotter i Penningztorp, Carin Månsdotter i Ekhult Marija Pärsdotter i Kålssbroo, Maria Jönssdotter ibidem Nils Månsson i Ballerssberg, Arfwedh ibidem Nils Andersson i Mehlby, Måns Simmenson ibidem Pähr Bothwidsson i Upsaleboo.

2003-04-08, 22:13
Svar #8

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna