ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolkningshjälp Genline  (läst 350 gånger)

2003-03-27, 23:13
läst 350 gånger

Jessica Wahlén

Söker min anfader Salomon född 1852 i Östra Thorsås.
GID 850.19.106100 och 850.19.106200 visar 5 tänkbara kandidater men jag kan med mitt otränade öga tyvärr inte uttyda mycket av det skrivna, på sin höjd ett och annat namn. Jag skulle verkligen uppskatta om någon med mer vana vid äldre handstil skulle vilja vara vänlig och hjälpa mig.
Mvh, Jessica.

2003-03-28, 18:57
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Jessica,
 
har du mer uppgifter om din Salomon, t.ex patronymikon och uppgivet födelsedatum, så kan en del av de fem notiserna sållas bort. Men fäderna heter Johan (2 st) och Peter (3 st), så det krävs mer undersökningar för att identifiera föräldrarna.  
 
mvh Lennart

2003-03-28, 20:35
Svar #2

Jessica Wahlén

Hej Lennart.
Jag måste tyvärr erkänna att jag inte har en aning om vad patronymikon är för något...
 
Vad beträffar Salomons födelsedatum går uppgifterna något isär. Enligt hans dotterdotter var han född 1852. Eller... kanske 1847? Jag började med Salomon född 1847 men den ende jag kunde finna på Genline dog 1848 och bör således inte ha hunnit bli morfar.  
 
Det enda jag vet säkert om min Salomon är att han vid vigseln kallade sig Salomon Färm och att han dog 1918. Han och hans hustru drev ett caf? i Hofmantorp och fick dottern Hilda Serafia Färm 28/8 1886.

2003-03-28, 21:04
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Jessica,
 
patronymikon = fadersnamn, bra att veta eftersom det hjälper till att hitta rätt fader. Men jag tycker att eftersom du har så lite säkra uppgifter att du ska börja närmare vår tid. T.ex. följa familjen bakåt från Hofmantorp i husförhörslängderna. Då kan du säkert få klarhet i det här. Vet du inte var du ska börja så pröva med att ta reda Hilda Serafima Färm f 28/8 1886. T.ex. genom en fråga under Källor - Internet - Arkion (Folkräkningen 1890/1900), så du hittar familjens bostad.
 
Lycka till
mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna