ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: S. Unnaryd, omkomna i eldsvåda 1785  (läst 498 gånger)

2003-05-01, 23:16
läst 498 gånger

Lena Larsson

Jag vore oändligt tacksam om någon ville intressera sig för detta.
Två av mina anor omkom i en eldsvåda då deras hem brann ner. Prästen har skrivit en lång utläggning över den förfärliga olyckan, och jag (tror mig) ha läst det allra mesta, men det är en del stycken jag inte lyckats med.
Det är så mycket text att jag tror det är lättast att hänvisa till Genline, man kan behöva förstora och mixtra med bilden också.
GID:1140.22.22300 (Södra Unnaryd, Jönköpings län)
Här följer texten så som jag har läst:
d.1 Maji begrafdes danneM. Swen Jönsson och H.Maria Mårtensdr i Bökena, hwilcka blefwo innebrända då de tänckte at bärga något undan eldens grymma lågor. Elden upkom d. 28 Apr (...?...) och war så häftig at d(...?...) timmar hade förlu(?)t hela den (.?.) (upbygda?) Bökena gård och lagt alla både Man. och ladugårdshusen i aska, och intet eller åt minstonde föga blef bärgat, Gud ware oss nådig och beware oss för Christi skull för en dylik olyckshändelse. De förenämnas förbrända ben och aska som igenfants och hustrun skildes ifrån sin Man genom halskedjan blefwo begrafte och i gårdens Ättehög nedsatta.

2003-05-02, 01:42
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Lena,
 
det var en hemsk olycka. Här följer för enkelhets skull hela texten, det mesta är ju som du läst själv.  
 
d. 1 Maji begrafdes danneM. Swen Jönsson och dess H. Maria Mårtensdr i Bökena, hwilcka blefwo innebrände, då de tänckte at bärga något undan eldens grymma lågor. Elden upkom d. 28 Apr. kl_n half 1. e:m. och war så häftig at den på 2 timmar hade förtärt hela den wäl upbygda Bökena gård och lagt alla både Man- och ladugårdshusen i aska, och intet eller åtminstonde föga blef bärgadt. Gud ware oss nådelig och beware oss för Christi skull för en dylik olyckshändelse. De förenämndas förbrända ben och aska som igenfants och hustrun skildes ifrån sin Man genom halskädjan blefwo begrafne och i gårdens Ättehög nedsatta.
 
Till höger härom anges Gift, 39 [?] resp. Gift 33 samt som deras dödsorsak 'Jnnebrände [?] och af eld förtärde'
 
mvh Lennart

2003-05-02, 10:05
Svar #2

Lena Larsson

Lennart!
Tack så hemskt mycket!
Nu när jag ser vad du skrivit, kan jag också se vad det står. Det är ju så att två par ögon ser mer än ett och man blir lätt låst om man fastnar.
Hade misstänkt att det handlade om tidpunkten på dagen i ena stycket,men hade inte klurat ut det.
Och så hade jag blivit lurad av att p:et på raden ovanför wäl upbygda krockar med wäl så det ser ut som om det skulle vara ett k.
Tack än en gång!
Lena.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna