ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mortorp Kalmar  (läst 588 gånger)

2002-10-30, 11:14
läst 588 gånger

Utloggad Anita Brånèus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2022-07-11, 18:57
    • Visa profil
Födelseboken: GID:113.13.45300
26/ d 25 ??? Bonden i Ö. Lillaverke Nils Nilsson
ohh Ingrid Svensdotter................Peter.
Detta är i princip vad som är läsbart.
Jag är tacksam om någon kan hjälpa mej att tyda förkortningen och övrig text.
MVH
Anita

2002-10-30, 16:57
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:17
    • Visa profil
Hej Anita!
Jag tror det står så här:
nr 26/ d. 25(juni) föddes bonden i Ö.Lillavärke Nils Nilsson och hustru Segrid Svensdotters barn döpt 30 kallad Peter.
MT (Manliga Testes)corpral? Sven Svensson Ö.Lillavärkes ägor, dito Jonas Gummesson ibm,
QT (Kvinnliga testes)hustru Stina Andersdotter ibm och pig Maria Jonasdotter i W.Lillavärke
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

2002-10-30, 17:12
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

d(=den) 25 föddes Bondens i Ö. Lillavärka Nils Nilssons
och hustru Segrid Svensdotters barn, döpt 30, kallad Peter
M F Torparen Sven Svensson å Ö. Lillavärka ägor
dr(=dräng) Jonas Gummesson ibm, Q F hustru Stina Anders
dotter ibm och pig. Maria Jonasdotter i W Lillavärke. 45 (moderns ålder)
 
ibm förkortning för ibidem=på samma ställe.
Jag är inte helt säker på att det är ett a i slutet på Lillavärka, men det ser mer ut som ett a än ett e.
 
Mvh//
Lotta

2002-10-31, 00:44
Svar #3

Utloggad Anita Brånèus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2022-07-11, 18:57
    • Visa profil
Tusen Tack Birgitta och Lotta!
I senare mer lättlästa hfl är Peters födelsedatum den 24 juni- men en dag hit eller dit spelade väl inte så stor roll på den tiden?
Att mina ??? var en förkortning för något det var jag helt säker på. Jag kan inte läsa att det står föddes -inte ens med förstoringsglas.
Att modern heter Sigrid är helt riktigt, det framgår när jag tittar på Oskar/Kalmar hfl 1805-1809 GID:130.1.93400 ( Oskar förs.utbruten ur Mortorps förs.)
I hfl återfinns familjen i ?Aneboholm? Östra Lillavärke nr 87-oläsligt-undantagsman Nils Nilsson-Hustru Sigrid-Dottern BritaStina-Dottern Maria- överstrykn.? Son Olavi, är han död?-Son Peter-oläsligt?Sven?- oläsligt Jonas J? Hustru Cajsa-längre ner ? Peter- resten överkorsat.
Det framgår ej vilken församling föräldrarna är födda i, kan man anta att det är densamma? Prästen har ju valt att att föra deras ålder istället för f.år och datum. Lika förbryllande är oläsligt?Sven? som är streckad fram till 1807- 28 år-tillhör han denna familj?  
Har ni lust att hjälpa mej att även räta ut dessa frågetecken? Jag kan bara hoppas!
Mvh
Anita

2002-10-31, 12:52
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anita!
 
Överst på sidan står Anebo Roten.
Östra Lillavärke
Bonden(har stått något annat under)
Undantagsman
Nils Nilsson
Hust: Sigrid
Dott: Britta Stina
Dott: Maria
Son Olaus (struken), under 1807 står tjänar på Öland
Son Peter
Son Sven (struken, ser ut som om det står Bonde över namnet), längst till höger står Soldat i Vissefjärda socken, han är 23 år 1808.
 
Under den familjen står:
Bond: Jonas Jaensson
Hustru Caijsa
 
Gossen Peter, 10 år 1809.
 
Prästen har ju skrivit ålder varje år så man kan ju hoppas att han räknat rätt. Du kan ju också kolla familjen i efterföljande hfl, där kan det hända att födelseuppgifterna är inskrivna. Peters ålder stämmer med födelseboken, i hfl står att han är 1 år 1806. Sigrids ålder däremot verkar inte stämma. När Peter föds står att hon är 45 år, men i hfl uppges hon vara 49 år 1805.  
 
Tittade lite i vigselboken och hittade paret i Mortorp CI:1 sid 23, GID 113.12.12300
1780 15 maj vigdes drängen Nils Nilsson i Östra Lillavärke med pigan Segrid Svensdotter i Östra Ahlsjö.
Så det är nog troligt att dom kommer från Mortorp.
 
Mvh//
Lotta

2002-10-31, 23:43
Svar #5

Utloggad Anita Brånèus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2022-07-11, 18:57
    • Visa profil
Tack Lotta
För Din värdefulla hjälp och tack för att Du tog dej tid att hitta dem i vigselboken. Lättare att  nu går vidare utan frågetecken i bagaget.
Jag får väl helt enkelt skärpa till mig och använda zoom verktyget i fortsättningen.
Mvh
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna