ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp:Genline:Fagerhult  (läst 469 gånger)

2002-12-20, 22:40
läst 469 gånger

Åsa Eklund

Hej  
Jag vore tacksam för läshjälp av en vigselnotis
 
1805-06-16
Peter Danielsson Mösjöhult och Stina Jonasdotter Nybygget.
GID:25.14.38000
 
Jag hoppas ni kan hjälpa mig texten är tydlig men det är ord jag inte känner igen.
 
Mvh Åsa

2002-12-21, 09:12
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Åsa,
 
så här står det nog:
Vigdes drängen och tillträdande hemmansbrukaren Peter Danielsson från Mörsiöhult i Åsheda socken samt pigan Stina Jonasdotter i Näsbygget.
 
mvh Lennart

2002-12-21, 09:13
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Oops - Nybygget ska det ju stå !

2002-12-21, 20:55
Svar #3

Åsa Eklund

Ett stort tack Lennart, Det är bland det intressantaste att få veta de små detaljerna kring en persons liv som man tyvärr missar när man inte klarar av läsningen av dem. Då är det skönt att det finns hjälp att finna här på rötter =)
 
Mvh Åsa

2003-01-15, 16:21
Svar #4

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Nybygget är namnet på en gård i byn Övraholm i Fagerhults socken. Härstammar du från Peter och Stina? Jag härstammar från Peters systerdotter Eva Andersdotter från Mösjöhults Östragård.
Hälsn Nichlas Malmdahl

2003-01-15, 21:55
Svar #5

Åsa Eklund

Hej Nicklas!  
 
Tack för att du berättade var nybygget låg, jag letade mig fördärvad i genlines material utan att hitta något (det kanske inte fanns med).
Ja Jag härstammar från Peter och Stina, deras son Johannes är min mmmmf.
Jag har inte tagit reda på så mycket bakåt på Peter. Hans föräldrar tvekade jag lite på också vilka de var (har inte tillgång till födelseböckerna just nu)
Men om det du säger om din ana stämmer så är vi släkt. Det är jätteroligt.
Om du är intresserad av vidare samtal eller utbyte av information, så är jag väldigt intresserad.
 
Mvh Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna