ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin född i Dalhem 1732  (läst 675 gånger)

2003-02-17, 18:16
läst 675 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Är det någon som kan tyda den här födelsenotisen från Dalhem 1732. Står det Knubotorpet? Vad heter fadern och modern? Går det att tyda det övriga? GID 26.11100
Mvh
Inga

2003-02-17, 20:03
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej igen Inga,
 
[notis nr] 25.
Korkentorp. Pehr Månssons och hust: Sara [?] Bengtsdrs barn föddes och döptes 21:24. Kallades Kierstin.
Pehr Torstenson i Ördhult
Johan i Gambla Skieda
Johan Fagerberg
Nils i Iurbo
d: Petter i Fagerdahl
d: Måns i Gambla Sk.
Wälb: Jungf. Anna Christina Wil..ensköld
H. Kierstin i Fagerdahl
P. Maria i Örshult
P. Anna i Gamblaski..
P. Kierstin i Tyllinge
P: Brita ibm.
 
Med en bunt reservationer för ortsnamnen
Lennart

2003-02-17, 21:38
Svar #2

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Lennart,
du är fenomenal på att tyda!
Mvh
Inga

2003-02-17, 22:22
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Inga och Lennart!
 
Ördhult/Örshult ska vara Öndhult (Åtvids socken), varifrån mormodern kom.
Gambla Skieda/Gambla Sk. är gammalstavning för Gammalskeda
Iurbo ska sannolikt vara Tuv(e)bo (el. Tobbo), där fadern var född.
 
Dopbarnet, Kerstin Persdotter, är syster till min ff mm fm fm f, Bengt Persson N?rman, född 1730 (dp 11/1) i Korkentorp, sedemera ryttare för Botorp, Odensvi sn, sedan livgrenadjär. Jag lägger in båda syskonens antavla under: Landskap; Småland: Dalhem (Delar av den finns redan tidigare under Dalhem: 3 juni 2001)

2003-02-18, 22:49
Svar #4

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Carl-Fredrik för din omfångsrika antavla som kompletterar min med hästlängder. Jag har missat den tidigare under Dalhem framför allt därför att jag fram till häromdagen inte visste att jag hade just denna anknytning. Visar att det är viktigt med hänvisningar till äldre inlägg och att andras forskning kan ha stor betydelse, vilket ju diskuterats på annan plats i Anbytarforum. Det enda jag kan komplettera med är Kerstins födelsedatum 21/9 1732 men det såg du ju i läsprovet ovan. Vet du mera om Korkentorp eller annat av intresse kring personerna? Enligt hfl Dalhem, Korkentorp 1759 skall det finnas ytterligare en son, Peter, och efter Kerstin står en hel radda med namn som jag har svårt att tyda om det gäller barn, en ny familj eller om det är drängar, pigor m fl vid gården. Har du något svar på det?  
En annan Dalhem-anknytning jag förgäves letar uppgifter om är Kerstin(Chrestina) Andersdotter född i Kila by, Dalhem 1714 (andrahandsuppgift för mig). Gift med Nils Svensson på Råhamra, Oppeby. Vet du något om henne? Födelseboken för Dalhem 1714 finns ju men jag klarar inte av att tyda den eftersom bildkvalit?n är för låg. I min dator i varje fall.
Mvh
Inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna