ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan någon hjälpa mig att tyda texten? (Genline:814.32.49400)  (läst 345 gånger)

2003-07-25, 01:43
läst 345 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är helt ny på att tyda texter och vet inte vad allt betyder,hoppas på att kunna få hjälp här och samtidigt lära mig ett och annat!
 
Min mormors mormor är Nanny Maria f. 1873-05-02.
Enligt landsarkivet i Vadstena är hon född Karlsson.
Aringsås Gärdinge?
Antar att det som står före Nannys namn menas att hon är ett oäkta barn till Christina?
Flyttat till Holstin?
Är det Nannys mormor som står överst på sidan?
Har svårt att utläsa vad det står.
Jacobia? (är det ett tredje förnamn eller ett efternamn?)
Efternamn Länk,Lank,Lark,Lärk eller vad??
Vad för sorts änka står det att Brita Stina är?
Kan någon tyda den långa texten längst ner på sidan?
 
Tacksam för all hjälp jag kan få med denna sida.
 
Mvh, Anne-Lee Wilson

2003-07-25, 04:02
Svar #1

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Go?morron/Gokväll Anne-Lee Wilson!
 
Visst är det Nanny Marias mormor som står högst upp på sidan.
Gratialist Enkan Brita Stina Jacobsdotter Länk född 1813-03-07 i Lekaryd.
Precis under Brita Stina finns ytterligare en oäkta dotter till Christina, nämligen Johanna Carolina.  
 
Själv tycker jag att efternamnet ser ut att vara Länk, men säker är jag inte.
 
Christina kom från Holstin 1872-12-09.
 
Om du kollar samma ställe någon/några husförhörslängder tidigare kommer du troligtvis att finna Gratialisten Sven (Länk).
 
Enligt lappen som finns längst ner på sidan framgår att (Sven Andersson Ekdahl) blivit dömd i allbo härad 1855.
Finns säkert mycket mer att läsa i domboken.
Sven Andersson gifte sig ju med Anna Catharina Svensdotter (Länk).
 
MVH
Linus Blomlöf

2003-07-25, 04:38
Svar #2

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tack Linus!
 
Vad var en Gratialist?
 
Fann att dottern Christina blev gravid med min mormors mormor Nanny Maria i Schleswig Holstein i Tyskland innan hon återvände hem igen...
 
Vad kan ha fått Christina och hennes syster Ingrid Maria(henne hittar jag inte igen så hon stannar kanske)att emigrera till Tyskland?
Var det vanligt på den tiden?
 
 
Mvh, Anne-Lee Wilson.

2003-07-25, 09:39
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)


2003-07-30, 07:57
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anne-Lee, emigrationen till Tyskland vid den tiden var ofta en arbetsvandring, likaså till Danmark. Det gick att få arbete där, om jag minns rätt från olika artiklar - bl.a. så fanns det stora gods som behövde arbetskraft, i Danmark fanns det fabriker (t.ex. tegelbruk som anställde många svenskar) - det gäller kanske även Tyskland. Det borde finnas en del skrivet om det, men kan inte direkt komma på var. I boken Emigrantforska Steg för Steg står bara när det gäller emigrationen inom Europa Inte heller denna emigration är ämnet för den här boken.
 
Du kan lära dig mycket genom att använda Rötters sökfunktioner (som visserligen inte är perfekta men bättre än att ställa nya frågor under annat som läshjälp  ), genom funktionen på Stora Släkt-Sök som du når på Rötters startsida (med de två sökorden emigration Tyskland) hittade jag följande tips från Ingemar Goliath under diskussionen Anbytarforum: Länder: Tyskland: Flyttad till Tyskland men vart ?:
'en artikel av Agnes Wirén, Den glömda utvandringen i nytt perspektiv : om svenska invandrare i Danmark och Tyskland. Den ger inga namnuppgifter men tips om utvandrarnas öden och livsförhållanden. Sök artikeln via Libris webbsök: http://websok.libris.kb.se/'.  
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna