ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hovmantorp C:7 1817-1860 p 154 GID 229.31.22200  (läst 447 gånger)

2003-04-18, 23:26
läst 447 gånger

Per Carlsson

Här är en födelsenots för oäkta Sven f 20 Juni 1838 som betyder mycket för mig. Jag kan inte tyda allt, men i detta fall är jag intressead av all information. Är det någon som kan se?
 

 
Ruta till vänster (tv) är Föräldrarnas namn och hemvist. Till höger (th) faddrar.  
 
tv: Pig. Sara Jönsdotter från Hovmantorp und. sen kan jag inte se mer. Längst ned i denna ruta står också nåt?
 
th: kan bara gissa vissa ord, nån som vågar gissa alla ord?

2003-04-19, 15:15
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan Per,
 
handstilen var inte den lättaste. Jag tror inte det står 'från Hovmantorp' för modern, snarare Nyemanstorp eller något liknande. 25-30 är moderns åldersintervall, för statistiken. Längst ner står 'ej här', kanske följt av 'på platsen'. Som faddrar står 'Anders ---, Hu Stina Pettersdr från P..gård, dr. Magnus Anderss. pig. Anna Catharina ...' tror jag.  
 
En gård i socknen heter ju Ugnanäs Påkagård, kanske är det den hustru Stina är ifrån. Det där uttrycket 'ej här' kan innebära att modern ej är skriven i denna socknen. Har du hittat henne i någon hfl med sonen ?
 
mvh Lennart

2003-04-19, 15:49
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Längst ner kan nog stå  ej här från pladsen.
Torpet där pigan noteras ligger ju under någon gård, vad den nu kan heta, börjar på S och slutar på dal kanske.

2003-04-19, 18:36
Svar #3

Per Carlsson

aha...! Stort tack till er båda. Nu fick jag ny energi.
 
Nu lossnade det i tankarna. Ej här från pladsen stämmer nog bra! Hon eller son finns inte husförhörsboken för denna period. Hon bör finnas i Linneryd som angivits utflyttad till någon HFL tidigare. Hittade inte henne där. Kanske just därför blev jag förvirrad av denna dopnotis i Hovmantorp. Hon själv är född i Ugnanäs torp i Hovmantorp. Jag inser nu att att det som står här också. Hon är väl hemma på besök o föder barn. Gård annu oklart, närmast gård i HFL var Ugnanäs Påkagård som tipsades här men tycker inte att det står så. Modern dyker upp i en senare HFL och då i fattigstugan & försvarslösa personer med en kommentar har ett oäkta barn. Inget namngiven son noterad förrän ytterligare ett husförhör senare.
 
Till Linneryd o nytt försök...

2010-03-16, 08:28
Svar #4

Sten Magnusson

SE/VALA/00143 Hovmantorp A I:9 (1835-1841)  Bild 7 (ortregistret)
De ställen som finns under Ugnanäs.
Ugnanäs Germundsgård
Ugnanäs Påkagård
Ugnanäs Skomakaregård
Ugnanäs Storgård
Ugnanäs torp
 
SE/VALA/00143 Hovmantorp C:7 (1817-1860)  Bild 82 / sid 155
I födelse-/dopnotisen tycker jag det ser ut som om det står på moderns namn. Pig. Sara Jönsdr från Ugnanäs torp und. Germundsgd. 25-30. ej här mant skrifven  
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna