ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallingeberg (Gid 48.1 sid:250) Nils Bergman  (läst 353 gånger)

2002-12-20, 18:36
läst 353 gånger

Nina Ringbom

Hej  
Jag skulle vilja att nån förklarade för mig vad alla sträcken betyder och vad som menas med denna sida överhuvudtaget. Det ser ju inte ut som en vanlig husförhörslängd det här!  
 
 
http://snowcat.no-ip.info/genealogy

2002-12-21, 09:51
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nina,
 
Det är en katekisations-längd (fint ord för katekes-förhör). Och strecken är kyrkoherdens betyg i olika ämnen, observera de som är halva. Vilka ämnen det var står över kolumnerna på första sidan, men jag kan inte läsa det. Betyg i olika ämnen ser man ofta i en 'förhörskolumn' även under 1800-talet. Ämnen som ingick var då t.ex. Läsning innantill, Luthers katekes utantill, Svebelii förklaringar utantill samt begrepp. Betygen man satte då var ofta a, b, c.
 
mvh Lennart

2002-12-21, 11:47
Svar #2

Nina Ringbom

Hej
Men varför står inte deras fruar och barn med?

2002-12-21, 12:22
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Tja,
svårt att säga. Kanske ryttarna var svårare att komma till tals med -;) Vad jag ser har de något mer namngivna hustrur i längderna före och efter den du visar bilden från.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna