ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamleby CI:5 sidan 51 Vad står det?  (läst 441 gånger)

2003-07-19, 20:15
läst 441 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
kan någon vänlig själ tyda detta åt mig?

mvh Nina

2003-07-19, 20:25
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Modren EnkeFru Mariana Chr. Pettersson, 42
 
Hälsningar
/ Eva

2003-07-19, 20:31
Svar #2

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej och tack för ditt snabba svar!
Kan det ha varit hon som hette Pettersson, eller vad det mannen som hette det?
Blev verkligen barnet kallat för oäkta om fadern dog innan barnet var fött? Många frågor här men jag förstår inte riktigt den här bilden ;-)
 
mvh Nina

2003-07-19, 20:38
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag var ju ändå inne på forumet ;-) Står det oäkta då? Det framgår inte av bilden. När dog han, om det var mer än nio månader före födseln så var väl någon annan fadern och då var det oäkta igen. Om det är den avlidne maken som var far har jag inte sett ett postumt fött barn kallas oäkta, men då brukar det ofta också stå (i de församlingar jag sett), Avlidne NN angiven som far.
 
Det är inte helt ovanligt att kvinnor hade son-ändelse på sitt patronymikon även på första halvan av 1800-talet, men det är sällsynt. Det går inte att säga om det är hennes eget utan att följa henne (och jag har inte Genline eller kort för församlingen).
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-20, 00:17
Svar #4

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
ja, barnet heter Maria Magdalena och står som oägta
Jag fick för mig att Chr. Pettersson kanske stod för Christer Pettersson? Men det är nog kanske hennes efternamn.
mvh Nina

2003-07-20, 00:24
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
nja, låt inte fantasin skena iväg med dig nu i sommarkvällen, det står snarare för Christina ...  Det är en vanlig förkortning. Men om det tydligt står oäkta, så har väl antingen maken avlidit mer än nio månader innan nedkomst eller så har prästen andra anledningar till att vara säker på att barnet är oäkta (det förekommer också nämligen). Men du har ju Genline så det är ju bara att kolla familjen i hfl där.
 
/ Eva - som inte riktigt fångas av kvällens långfilmer, utan går till datorn med jämna mellanrum

2003-07-21, 00:10
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Nina, jag glömde en sak när jag hänvisade till att läsa i hfl. Om det är till ditt register och du ska skriva in uppgifterna där, så bör det förstås framgå om du har bearbetat eller tolkat texten med hjälp av andra källor än den du skriver av (dvs. om du använt dig av hfl som extra källa).
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-21, 00:16
Svar #7

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej Eva!
Jag har lagt till en post i databasen där jag skriver in allt runtomkring så att säga. Dvs jag skriver där in om jag inte lyckas tyda nått eller om jag kollat upp det i hfl så skriver jag vart jag hittade det :-)
mvh Nina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna