ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Femsjö Vigsel GID 1164.15.42600  (läst 276 gånger)

2003-03-29, 09:01
läst 276 gånger

Peter Glasell

Hej,  
kan någon hjälpa mig att uttolka vad som står om vigsel nr 7, mellan Johannes Persson i Algultshylte och Susanna Jonasdotter ?  
Den 26 November ingafs lysnings... osv ???
 Den här prästen tänkte nog att bara han själv skulle lyckas läsa det...
Med vänliga hälsningar,
Peter...

2003-03-29, 14:23
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Peter
 
det är ju alltid roligt när det står lite mer än bara namnen. Så här ser der ut:
 
D. 26 November utgafs lysnings-sedel emellan krono skattehemmans brukaren och Enkomannen Johannes Persson i Algudshylte och Pigan Susanna Jonasdotter därsammastädes. Enkomannen uppwiste sine stjufsöners quittence på erhållit Mödernearf efter deras Moder - Johannes Perssons afledne hustru Elin Svensdotter i Allgudshylte; Och förmyndaren Sven Abramson i Ulfenäs aflemnade quitto på det Mödernesarf, som tillfallit sonen Samuel Johannisson efter sin moder Elin Svensdotter, enligt laglig Boupteckning och arfskifte. Pigan Susanna Jonasdotter upviste attest om hinderlöshet til ägtenskapet tillika med sin Moders hustru Ingebor Håkansdotter i Drögshult och Färgaryd socken, bifall och samtycke samt Pigans förmyndare Anders Samuelssons i Drigshult lof och bifall - Lystes 1sta gång d. 28 November 2dra gång ... d. 3 Do d. 12 ejusd. sammanvigdes d. 26 December.
 
Andra lysningsdagen är kluddig, men borde vara 5 december, en söndag liksom de andra lysningsdagarna.
 
mvh Lennart

2003-03-29, 16:50
Svar #2

Peter Glasell

Hej Lennart,
ett stort varmt tack till dig. Du har löst ett, som jag trodde, i det närmaste olösligt problem för mig. Återigen ett stort tack,
mvh Peter...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna