ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Catharina Månsdotter född 1744 o död 1822 i Tryserum  (läst 250 gånger)

2003-03-02, 12:51
läst 250 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
I dödsnotisen 1822 för Catharina Månsdotter gift med Jöns Andersson på Gållösa i Tryserum anges att hon är född 1744 15/6 eller15/8. Jag finner dock ingen möjlig Catharina Månsdotter i Tryserum 1744. Det finns en Måns i en notis år 1743, men jag tycker inte att efternamnet stämmer. Här är notiserna från dödsboken 1822 och från födelseboken 1743. Vad säger ni som är duktiga att tyda? Jag hade tänkt lägga in större del av födelsenotisen men min dator kinkar.


Mvh
Inga

2003-03-02, 14:30
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Inga,
jag är lite tveksam. Viktigt är också att faderns namn nämns i dödsnotisen, Måns Jönsson i Nedre Skrickerum (tror jag). Därmed inte sagt att föräldrarna fanns där vid Katarinas födsel.  Fadern i födelsenotisen ovan heter Måns Pehrsson och är bosatt i Knappekulla. Se om du kan hitta en familj i Skrickerum med man Måns Jönsson (el. Jonsson). Annars kan du ju fråga under Tryserum om 'Månsar' i Skrickerum
 
mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna