ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lökaryd: Jämjö eller Torhamn  (läst 996 gånger)

2005-09-11, 19:42
läst 996 gånger

Utloggad Linda Simonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 09:45
    • Visa profil
    • lisopasi.com
Hej!
 
Jag blir inte riktigt klock på Lökaryd, Jämjö och Lökaryd, Torhamn. Är det samma plats fast vid olika tidpunkter, eller olika plats! Tacksam om någon kan bringa klarhet i mitt snurriga huvud! ;o)
 
Linda

2005-09-11, 21:47
Svar #1

Christian Andersson

Hej Linda.
 
Om du tar en titt på sockenkartan för Jämjö så hittar du ett Löckaryd i Jämjö socken längs allfarvägen mellan Karlskrona och Kalmar. Längst ned på kartan finner du det Lökaryd som ligger i Torhamn socken. Det är inte alls ovanligt att samma byanamn återkommer i de olika blekingesocknarna.
 
Mvh Christian
 
 Karta Jämjö socken i Blekinge

2005-09-11, 22:36
Svar #2

Utloggad Linda Simonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 09:45
    • Visa profil
    • lisopasi.com
Tack!  
 
Det är sååå förvirrande, speciellt som de ligger så nära varandra och det även i Hfl i Torhamn ibland förvirrar till det och skriver Lökaryd JS när de menar Lökaryd, Torhamn...
 
mvh
 
Linda

2010-01-13, 22:59
Svar #3

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det är ännu värre. Förutom att det i Jämjö finns ordentliga jordeboksnummer för både Löckaryd och Lökarydsmåla och i Torhamn Lökaryd, så finns mellan dessa socknar en liten bit av Ramdala, som i denna socken benämns Lökaryd...

2010-01-30, 23:23
Svar #4

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Jag får be om ursäkt för mitt förhastade inlägg. Den lilla biten av Ramdala, som ligger intill Lökaryd i Torhamn, kallas Branthalla. Den är en del av Säby, som ligger på andra sidan av Hallarumsviken. Gängletorp och Torstäva har också varit inblandade. Det är fullt tillräckligt med Lökaryd i Torhamn, Löckaryd i Jämjö och Lökarydsmåla i Jämjö. Dessutom finns några Lökaryd i andra provinser än Blekinge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna