ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personnamn från Jönköping 1876  (läst 538 gånger)

2009-06-04, 21:38
läst 538 gånger

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Jag skulle behöva hjälp med att tyda vad det står på baksidan av fotografi från Jönköping daterat 1876. Dels är det ett personnamn och dels är det något längst ner jag inte förstår vad det innebär:
 

2009-06-04, 22:25
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har inte någon Bibel på nära håll, men nog är det något med Timoteus - det längst ner. Kan det vara Paulus brev till Timotheus?
Jag finner på engelska:
A woman should learn in quietness and full submission. I do not permit a woman to teach or to have authority over a man; she must be silent.
Och på svenska:
Tim 2:11-15  
“Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig.  Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.  Ty Adam skapades först och sedan Eva.  Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse.  Men hon skall bli räddad genom sitt moderskap om hon lever ett ärbart liv i tro, kärlek och helgelse.”
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-06-05, 08:14
Svar #2

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Kan det stå  Stud S Ottervahl ??
Nog står det Timoteus brevet men det som är lite konstigt är att det finns 2 timoteusbrev så det borde stå 1 eller 2 före Tim. Citatet som Olle skrivit är från första Timoteusbrevet.
Mvh Annika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna