ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ort, gårdsnamn i ljungby  (läst 569 gånger)

2011-03-01, 15:42
läst 569 gånger

Utloggad Saga Brolin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-06-16, 22:50
    • Visa profil
jag har just börjat släktforska och ännu inte van att tyda gammal stil.Jag har kommit ned till min morfars far Carl Emil Nilsson Borg ( födelsebok Ljungby, kalmar län 1809-1844, sid 364) Jag ser att hans fadern är bonden Nils Olsson i ??? modern Anna Helena Wahlmark .Jag kommer tyvär inte längre då jag inte kan tyda orten ,gården. har sökt i husförhörslängder ( A 1/20 - A 1/22 ) över Ljungby utan något resultat. Tyvärr har jag ingen bild  på dokumentet, men kanske någon kan hjälpa mig ändå

2011-03-01, 16:56
Svar #1

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Saga!
Det står Krukebo. I äldre text har ofta u en släng över sig liknande skrivstils-ä.
 
Dina sidhänvisningar stämmer inte alls vad jag kan se. Födelsenotisen finns på sidan 703, eller bild 362 av 522 på Genline. Ett råd är att du alltid skriver datum (i det här fallet 29 sept 1839) tillsammans med församling så kan alla, oavsett om de använder Genline eller inte, hitta den uppgift du hänvisar till.
 
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna