ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GID 224.21.91400  (läst 576 gånger)

2009-11-20, 17:33
läst 576 gånger

Utloggad Olle Hallsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-11-26, 18:23
    • Visa profil
Tacksam att få hjälp att tyda texten i Dödsboken för Hallaryds församling 1816. Jag försöker tyda texten under Lefnadsomständigheter men den är svår! Personen det gäller heter Swenborg Sunesdotter. Jag kan få fram följande (tror jag) Född 1736 i Göteryd(?) .....gifte sig 28 år gammal med soldaten Måns Österlund på(?) Örsnäs torp(?) .....6 barn......på Kläddekulla torp sedan 1807. Kan Du få fram något mera?
Tack för hjälpen!
Med vänlig hälsning/Olle Hallsten

2009-11-21, 09:29
Svar #1

Utloggad Stig Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2020-06-04, 16:05
    • Visa profil
Olle  
ett försök att ytterligare tyda dödboken.
Född 1736 i Göteryds socken,gården(?)föräldr.Sune Samelsson och Elin Månsdot.döpt,kände någorlunda sine kristendomsstycken,var i föräldr.hus till sitt 14:de år,haft tjenst(?) så i Göteryds som Hallaryds socken,gifte sig 23? 28 ? år gammal med soldaten Måns Österdahl på Örsnäs torp,haft med honom 6 barn 2 s.4 dött.hvilka alla lefva,blifvit enka 1801(7) bodt i Klädekulla torp sedan 1807,tagit allmosor inom Hallaryds s.i 15 år.
 
hälsn.Stig

2009-11-21, 16:00
Svar #2

Sten Magnusson

Olle!  
Du kan väl komma ihåg i fortsättningen att komplettera GID-nr med åtminstone socken/volym/tid och sida till de uppgifter du efterfrågar? Det blir mer praktiskt både för dig och oss andra läsare. Den synpunkten gäller naturligtvis även de som svarar. Se för övrigt de diskussioner om bl.a. källhänvisningar, källkritik m.fl. som pågår på annan plats i detta forum.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna