ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lång tid mellan födelse och dop?  (läst 722 gånger)

2008-07-20, 10:53
läst 722 gånger

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Jag bor i Västergötland (Skaraborgs län), och här var man snabb med att döpa barnen - oftast samma dag som de föddes eller dagen efter. Men i Blekinges dopböcker har jag sett att det kunde dröja flera dagar, kanske upp till en vecka.
Nu har jag i Bräkne-Hoby (GID 1485.19.9800) hittat en flicka, född 1734 4/12 - och som det ser ut, döpt 1735 26/1. Var detta vanligt, eller berodde det kanske bara på en ovanligt svår vinter så att man inte kunde ta sig fram utomhus? (Barnet är för övrigt döpt hemma).
 
Mvh Marie

2008-07-20, 17:41
Svar #1

Arne Olsson

Hej Marie,
Visst kunde det vara besvärligt att ta sig från Raskamåla till kyrkan i Hoby för dop mitt i vintern. Men dopet hemma hade skett tidigare, och dopet 26/1 var en konfirmering av dopet i kyrkan. Det var väl just för att barnet var hemmadöpt tidigare, som man tyckte att det inte brådskade med kyrkan.
Mvh, Arne

2008-07-20, 19:17
Svar #2

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Bra att få veta detta, och intressant att se hur kyrkböckerna fördes i olika landsändar!
 
Mvh Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna