ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GMR 1728 Jönköpings Reg., vad står det?  (läst 603 gånger)

2006-06-02, 16:06
läst 603 gånger

Utloggad Björn Rix

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 20:32
    • Visa profil
Gäller ännu en gång soldattorpet nr 94 Hult i Södra Unnaryd. Ger texten någon upplysning om vad soldaten gjort innan han kom till torpet.  


 
Vänligen och tacksamt!
:- Björn Rix

2006-06-02, 20:54
Svar #1

Rune Johansson

Bild 1
Hult vacant sedan october 1718, Roten Instält d 12 Juni 1722 (Mattis) Janofskie.
 
Bild 2
Antagit Lutterska Lärorna, är gift i Landet warit Städse utj Ryketts Krigs tienst står till wydare.
 
Kommentar: sedan han som rysk medborgare gått över till lutherska tron fick han tjänstgöra som soldat tills vidare i den svenska arm?n. (Det borde ha funnits fler förbehåll, som kanske är noterade på annat ställe, ex-vis ett separat brev till kompanichefen).
 
Rune Johansson

2006-06-07, 11:09
Svar #2

Utloggad Björn Rix

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 20:32
    • Visa profil
Tack Rune!
Du har varit till stor hjälp.
Hur tolkar jag ordet till vänster om texten på bild 2 ?
Hade själv gissat på Tyskland men ser att begynnesebokstaven är L .....  
Sedan står det i din kommentar som rysk medborgare ... - har ordet något med Ryssland att göra? I GMR 1739 står han som polack.
Meningen warit Städse utj Ryketts Krigs tienst bör väl kunna tolkas som att han tjänat i den svenska arm?n redan innan han kom till nr 94 Hult. Eller hur?
 
Vänligen (- från en frågvis) Björn Rix

2006-06-07, 18:07
Svar #3

Rune Johansson

Björn!
 
Där står Lykaledes dvs det samma och syftar på text i rutan ovanför.
 
Mina funderingar på rysk medborgare grundar sig på att i Slätthög fanns det krigsfångar, bl.a. en med ett liknande efternamn och jag hade inget annat att stödja mig på.
 
Enda problemet för denne polack skulle således ha varit att han kunde ha tillhört den rysk-ortodoxa eller katolska kyrkan.
 
Under Karl XII:s krig ute i Europa sattes det upp många tillfälliga kompanier och denne Mattis hade säkert ingått i ett sådant kompani.
 
Välkommen igen med frågor!
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna