ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra häradsrätt FII:3, sid 17  (läst 1310 gånger)

2016-02-15, 19:09
läst 1310 gånger

Utloggad Åsa Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-02-03, 13:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har problem med att läsa inledningstexten till Peter Johansson Starkmans bouppteckning: Västra häradsrätt FII:3 (1750-1752) Bild 64 / sid 17
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att transkribera den?
 
Dessutom undrar jag om jag tolkat det rätt att han hade två hästar (ett föl på 4 år och ett gammalt sto), 11 nötkreatur av diverse slag, 18 får och 4 grisdjur? Är det mycket eller lite för en bonde, eller ryttarecorpral som han var, på den tiden?

2016-02-15, 20:10
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Så här har jag tolkat ingressen:
 
Såsom det har behagat den store guden ifrån deta Jordiska
och till Eviga och himmelska riket till sig Kalla min
tiära hustru i lifstiden men numer sallig hoos
gud Lisken Peter Johan Starkmans doter ifrån hol-
boo, och Efter sig lämnat 7 stöcken moderlösa barn
för then skull har Jag Efter min skyldighet kallat
till samans Barnens närmersta slägt På den
aflidna moders sidda, och i deras närwaro låtit
upteckna och wärdera min Egendomb af hvad namb
det wara må, som föllier.
 
Du verkar ha räknat rätt angående husdjuren! Det verkar vara förhållandevis många.
 
Mvh Kenneth Larsson
 
(Meddelandet ändrat av kenlar 2016-02-15 20:11)

2016-02-15, 21:26
Svar #2

Utloggad Åsa Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-02-03, 13:24
    • Visa profil
Åh, så då var det inte Peters utan hans dotters bouppteckning! Då måste Henry Renshult som skrev Folk och fornt i Nydala fått det om bakfoten. Inser mer och mer att hans uppgifter måste tas med en rejäl nypa salt, för det är inte den första felaktigheten som dykt upp. Men skulle det möjligen kunna stå Molboo istället för Holboo? Renshult påstår nämligen att Lisken och hennes make Daniel Quast ska ha övertagit Mobo (eller Moboda) i Nydala socken efter hennes far Peter Johan Starkman. Och bara för att vara på den säkra sidan, allra sist, bland underskrifterna, visst står där en Nils Arfvidsson i Stora Änga? Han var nämligen make till min anmoder Helena Starkman (1697-1757) och det jag håller på med är att försöka hitta bevis för att Peter Starkman är hennes far. Flera verkar ha tagit det som en sanning, men jag har haft svårt att hitta vettiga källhänvisningar.  
 
Och lite mer som kuriosa - visst står det att Tråte i Loftåhs är en av gäldenärerna? Blev lite nyfiken för jag har en Trotte i Loftås på en annan gren i mitt släktträd...
 
Stort tack Kenneth för att jag med din hjälp och andra här på anbytarforum börjar komma någon stans i mitt nystande efter Helena Starkmans rötter!}

2016-02-15, 21:39
Svar #3

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Visst kan det stå Moboo, ser ut att finnas ett l eller ett e (Moeboo?) men stilen är möjlig att tolka på flera sätt...
Jag visste inte ens vilken socken det är, och kan inte ortnamnen i trakten.
 
Annars har du läst rätt, på övriga frågor!

2020-11-17, 17:10
Svar #4

Utloggad Lars Handberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:34
    • Visa profil
Vet inte om det är av intresse här men jag skriver in det så får ni avgöra själva:
Vigda i Fryele socken 1704
D. 24 juny copulerades corporalen Petter Johansson Starkman och J (jungfru) Ingebor Bengdsdotter ifrån Granstorp i Fryeled kyrka.

Jungfru Ingebor(g) Bengdsdotter är med största sannolikhet dotter till Corporalen Bengdt Önnersson (Smålands kavalleriregemente) och Elisabeth Andersdotter Biörkman (dotter till länsman Anders Jönsson och Elisabet Svensdotter Frimolin.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna