ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilhelm Bolin, född i Halland 4.4.1814  (läst 667 gånger)

2000-04-18, 13:54
läst 667 gånger

Britt-Louise Salenius

Hej!
 
Mitt namn är Britt-Louise Salenius, jag bor i Helsingfors, Finland. Har försökt få uppgifter om min mormorsfar Vilhelm Bolins födelseort och släkt i Sverige, kan någon hjälpa mig? Vilhelm var född i Halland 4.4.1814, inflyttade år 1842 till Finland, St. Bertils församling. Yrke: Pappersmästare, patron. Hans första hustru var Johanna Alander, senare gifte han om sig med Emerentia Gustavsson, min mormorsmor. Han dog 25.9.1872.

2000-04-19, 18:31
Svar #1

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hej Britt-Louise!
 
Såg din fråga igår, så jag letade lite ibland mitt material och fann två pappersmakargesäller som levde vid denna tiden i Veinge socken. Dock flyttade de båda innan 1814, den ene till Vrå (G) och den andre till Hishult socken. Idag letade jag i Hishultsmaterialet vi har i vår förening och där fann jag:
 
Vilhelm född 1814-04-06 i Lycket, Hishult. Då detta kommer från en avskrift kan jag inte säga om detta är födelse- eller dopdagen.
 
Hans föräldrar:  
Pappersmakargesällen Johan Bolin gift 1807-03-28 i Trönnersjö (G) med Christina Petronella Strandberg (29 år vid Vilhelms födelse).
De flyttar till Veinge 1808 och bosätter sig i Öringe och får barnen:
Nikolaus 1808-01-15
Johanna Merta 1809-09-28, död 1809-11-08
dödfödd 1810-10-19
Johan Jacob 1811-11-07
 
1813 flyttar de till Hishult och Lycket
 
Efter att Vilhelm föds har jag inte funnit dem igen, inte i husförhöret som börjar 1817 och inte heller som utflyttad. Jag vet heller inte idag varifrån föräldrarna kommer. Hittar jag något så skriver jag igen.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2000-04-19, 21:45
Svar #2

Bengt Wikström

Hej !
Har följt er intressanta diskussion , vet inte
om det är samma släkt jag forskar i , men titta
gärna under YRKEN och då på FÄRGARE , vad tror  
ni ?
 
M.v.h. Bengt W.

2000-04-21, 15:10
Svar #3

Britt-Louise Salenius

Hej igen!
 
Tack Lars-Ola för de värdefulla upplysningsarna om Vilhelm Bolin i Sverige. Väntar med spänning på om du kommer på något mera i saken.
 
Och hej Bengt, tror nästan det är fråga om samma Bolin-släkt du forskar i. Här är lite mer uppgifter om Vilhelm Bolin i Finland:
Han inflyttade från Halland 1842 till St. Bertils, var gift m. Johanna Cath. Alander från Åbo, med vilken han hade sönerna Johan Nicolaus 1845 och Carl Vilhelm 1847. Sen gifte han sig med Emerentia Gustavsson, prästdotter fr. Somero, med vilken han fick 7 döttrar (!) mellan åren 1853-1862.
 
Mvh, Britt-Louise

2000-05-03, 22:32
Svar #4

Bengt Wikström

Hej !
 
Sorry , glömde bort att titta efter om nån svarat!
När det gäller denna släkt finns det som bekant(?)
en bok som berättar en hel del : FINLANDS HAND-
PAPPERSBRUK-VATTENMÄRKEN , ÄGARE OCH ANSTÄLLDA av
Kurt K. Karlsson . Utgiven av finska pappersingen-
jörsföreningen , tryckt i Helsingfors 1981 . Kan
denne Johan ha varit son till min Johan född 1752
och isåfall är de söner jag har nämnt ovanstående
Johans bröder , men var är de födda , någonstans i
Sverige ? Hoppas ni hör av er ?
 
Majhälsn. Bengt .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna