ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tveta Dombok år 1726  (läst 773 gånger)

2008-11-08, 11:22
läst 773 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Skulle bli så glad för tydning.
Jag klarade en del men inte allt.
 

2008-11-08, 13:21
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
47 bewiljas Unga drängen
Gustaf Jonsson, som ärnat
sig begifwa till (Pe-
ruque) Makare Embetet
Bördsbref, att han är född här i häradet Bankery
Sn och flaskebo
af äkta säng och ärlige
föräldrar, fadren Jon
Larsson nu boende
i Stora Swynhaga
och Modren Gunnil
Arfwidsdotter.
 
Något osäker på perukmakare.
 
Mvh/Rune

2008-11-08, 17:12
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Rune!
Det var mycket värdefull information, för det saknas födelseböcker så tidigt i Bankeryd.
I Bankeryd fanns det många Pistolmakare. Kan det stå det?
 
Beviljades Gustav bördsbrev i detta målet, eller beviljas han tillstånd att bedriva perukmakeri?
Skulle han inte få bedriva perukmakeri om han inte var född i äkta säng?
Eller vad innebär den här domen?

2008-11-08, 20:20
Svar #3

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Pistol makare, nej. Jag är ganska säker på att står peruque.
 
Bördsbrev var ett slag av lämplighetsintyg och arbetspass för den som ville utbilda sig i något yrke. Gustav sökte sig till perukmakarämbetet och till någon perukmästare för att där lära sig yrket från grunden. Inom alla skråyrken hade man en ganska lång lärlingstid hos mästaren. Sedan blev det att vandra ut i landet till andra perukmästare och där visa upp sina kunskaper eller lära sig mer.
 
Bördsbrevet var ett måste för att få inträde i skrået och vid vandringar ute i landet ett pass för att visa vem man var. Den som inte kunde visa pass, togs för lösdrivare.
 
Det var enklare att få bördsbrev om man var född inom äktenskapet. Bördsbrev beviljades av häradsrätten.
 
Detta var i all enkelhet. Det finns mycket mer att tillägga. Jag vet att det finns litteratur skriven om skråväsendet i Sverige. Där kan mer information inhämtas.
 
Mvh/Rune

2008-11-08, 20:27
Svar #4

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack igen Rune!
Har du också rötter från Bankeryd?
Enligt Disbyt databasen är Bankeryd fortfarande ganska outforskat när det gäller tidiga förfäder.

2008-11-09, 08:39
Svar #5

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Mina anor finns i södra delen av Allbo härad mot gränsen till Skåne på farfars sida samt socknarna på andra sidan om den gamla riksgränsen på morföräldrarnas sida. På farmorssidan ned i Blekinge.
 
Efter nära 30 år med hembygds- och släktforskning och utbyte med likasinnade har det blivit samlat en hel del om Rydaholm, Slätthög, Mistelås, Gällaryd, som jag då och då delar med mig till nytillkomna.
 
Således ingen anknytning till Bankeryd, inte mer än att försöka läsa texten på de utdrag du har lagt ut.
Var tacksam att du slipper se och läsa Lars Bex skrivstil i Allbo härads tingsprotokoll liksom Per Brennings stil i Västra härads protokollen.
 
Mvh/Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna