ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tveta dombok 1726  (läst 683 gånger)

2008-10-17, 16:02
läst 683 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Skulle bli jätteglad för tydning av texten.
Det handlar om Bankeryd.

 

 

 

 

 
Meddelandet ändrat av Fredrik_S den 17 oktober, 2008

2008-10-17, 22:16
Svar #1

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Första bilden:
 
42. Pigan Catharina Larsdotter i g----hult låter instämma vid ------- --- J--b-nd-- Capitainen ----- vid Ma------ 2. ------- B------ -------- tilltalar (?) Bengt Erlandson (överstruket: Haraldson) .... ---- Bankryd -, ved --ägård -ä-t---- wid Ekersholm --- Larson
 
(med förhoppningar om att de som är mera vana att läsa handskrift rycker ut och rättar detta första försök och fyller på med mera tolkningar!)

2008-10-18, 11:27
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Maria!  Jag ska försöka fylla i det jag kan tyda.
 
Pigan Catharina Larsdotter i Granshult låtit instämma
.... igenom? des husbonde? ...... .....  och
manhaftig?  Markus Bellman?  tilltalar
Bengt Erlandsson i Boo Bank
eryd Sn och trädgårds
mästaren vid Eckers
holm Johan Larsson

2008-10-18, 13:10
Svar #3

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Jag är naturligtvis skrattretande dålig på det här, men om du bara ville ha en annan läsares förutsättningslösa uppfattning så kan ju även en naiv nybörjares försök vara ledtrådar. Här är resten av vad jag har stavat mig igenom:
 
(andra bilden)  
 
i lika prö--tag My-o-ä-- Hr. augd= k-do --- Kä G gård=varda föd Bo- -gård afl-d om föräldrarn- efterlevnad --dant.
 
Capit--- frågan ------ om de äro bofasta här? ---- - var de äro af --- ---- lämnade att till därigenom M. wij. Han sa jag --- något parsgifst att fordra ----
 
(tredje bilden)  
 
-- tillfong ur ---- -- de äro likt till pigan Mgr. Bengt Erlandson jor-andan. och Johan Larson m---dar till --- piga, vad fött -- gripelig lön=la- pä- påtogo han sig Curotolen p--ta -iganä- Mo-ter war dömd  ------------------
 
(fjärde bilden)
 
---- ------- Bengt Erlandson Johan ---- Larson uppå J Cpi=tainen Boo ---- ---- Där måtte J- warit af -- förordnade till att  --- --- -- sig något för= ------, (flera rader svårläsiga) disposition af ---------- eij yttra sig, men de äro bifogade till ----
 
(femte bilden)
 
häringdomen, inom de för --- giordt -- och -ödig jämte de fjärdemans disponerat, och som H. Capitainen eij will påtaga sig at wara pigans Cäroton- ad låtens i däsa mått, eller aldenna påstår på + (marginalanteckning: August preliminair) Ekjo=rästerös öhre sin proposition (marginalanteckning: hwillcken förigennomCaffellin förefinnande vet -- vättn pälligt -t) bör någon lä=raton anlitas Johan fö vadmol. (korrekturtecken) (oläsligt, överstruket)(svårläslig marginaltext)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna