ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tjust Häradsrätt FIIIa:2 (1770-73) bild 190/p355  (läst 776 gånger)

2014-12-18, 19:16
läst 776 gånger

Utloggad BrittMarie Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 10:40
    • Visa profil
Finns någon vänlig och kunnig själ som kan hjälpa mig med hela texten på rubricerad sida?
 
Jag har enbart lyckats tolka Gamlebyen 18 oktober 1771, datumen 8 juni och 4 april plus Maria Magdalena Hins, invandrare, mist genom döden, grönglasblåsaren Johan Hiens vid Casmirborgs glasbruk, sönernas och döttrarnas namn samt Johan Georg Schmidt.
 
För mig ser det skrivna ut som både tyska och latin. Handstilen verkade först läslig, men sen vågade jag inte ens försöka tolka vad där står skrivet.
 
Hälsningar från en ödmjuk optimist
Britt Marie

2014-12-18, 19:59
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Exhib: [uppvisat] vid Tiusthärads höstating i Gamlabyen d 18 Oct 1771
Åhr 1771 den 17 Junii äro undertecknade uppå anmodan sammankomna hos enkan Maria Magdalena Mins att upteckna och wärdera dess lösa egendom och husgeråd; Emedan hon förliden den 4:de April; bortmist genom döden; sin i liftiden kiära man grönglasblåsaren Ehrborna och Konstärfarne mäster Johan Miens, wid Casmirsborgs Glasbruk, hwars arftagare nu är Tio stycken små omyndige barn; fyra stycken söner wid namn Göran; Johannes; Anderias; och Hwilhielm samt sex st döttrar; Lisa; Rebäcka; Maria; Magdalena; Catharina; och Anna Catharina Mientze; som inga skyldemän, hwarken å fäderne eller å möderne sidan hafva; the theras förmyndare wara kan; uthan hwitglasblåsaren Ehrborna och Konsterfarna mäster Johan Georg Schmidt, sig godwilligt påtagit förmyndarskapet, att bewaka thess omyndigas rätt; då sådan 1 och 7 §§ af IX Cap. ärfvdabalken; blifvit änkian föreläsen; Togs uppteckningen före, uti nedan förmälte när- och öfvervaro; samt befans och uppgafs som här under förmäles: ...  
 
Jag tycker att glasblåsaren ser ut att heta Miens och hans hustru Mins, men om du har sett namnet Hins någon annanstans så är det säkert rätt. Änkan lämnades alltså med hela tio barn och vitglasblåsaren Johan Georg Schmidt ställde upp som förmyndare för barnen eftersom det inte fanns några släktingar.

2014-12-18, 22:18
Svar #2

Utloggad BrittMarie Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 10:40
    • Visa profil
Vilken fantastiskt snabb hjälp, jag älskar detta forum. Tusen tack Lina, nu kanske jag vågar tolka resten av texten i bouppteckningen själv.
 
Det står Hins och Hiens, dessa två är mina äldsta anor i glasblåsarsläkten Heintze (om du ser hur M:et är skrivet i hennes båda förnamn Maria Magdalena så kan efternamnen inte börja med M). De kom troligen från Böhmen (inte verifierat dock) till Kosta 1748 och flyttade 1757 till Casimirborgs glasbruk, varifrån barnen sen spred sig till andra glasbruk runt mellersta Sverige. Jag började forska på min farmor - född Heintze - och letade mig sedan bakåt, på så vis är jag säker på namnet.
 
Än en gång, stort härligt Tack!
Britt Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna