ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öved CI:1 (1708-1773) Bild 198 / sid 198  (läst 521 gånger)

2012-07-29, 21:14
läst 521 gånger

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
Jag har funnit en intressant notis i (AD Öved CI:1 (1708-1773) Bild 198 / sid 198)
om en Sissa som var dödsdömd, men tydligen blev det inte så. Kan inte tyda detta,
men det vore ytterst intrssant om det är ngn som kan och vill tyda skulle jag bli
väldigt glad
 
MVH
Stig

2012-07-29, 21:36
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Det var en ruggig historia; tyvärr var några ord extra envisa och jag lyckades inte tyda dem hur jag än försökte, men såhär läser jag notisen:
NB Julii månad 1753. hustru Sißa Anders dotter
som blef dömd till döden, blef derifrån befrijad,
som följande utwisar.
 
Kong. Maij:ts och Riksens Giötha Hofrätts Utslag, uppå Färs Härads Tings Rätts hållne Ransakning och d 25 Julii förledit år fälda dom, öfwer hustru Sißa Andersdotter, frå Öfwids by, som för thet hon uti en lutbalja skall fördränckt ett theß på tredje året gammalt flickebarn, blifwit dömd i förmågo af XIV. Cap: 1. §. Hög: B:? att mista höger hand, halshuggas, och i båle brännas, hwilken dom Kong. Hofrättens widare ompröfwande underställt är, gifwit i Jönkiöping d 18? Febru: 1754. Kong. Hofrätten haf:r thetta bråttmål uti behörigt öfwerwägande tagit, Och alldenstund af then ther öfwer hållne Ransakning, inhämtas, att bonden Thor Perssons hustru Sißa Andersdotter friwilligt tillstådt, thet hon natten emellan d 14 och 15 sidstl. Julii, fallit på the tanckar att Taga lifwet af theß på tredje året gamla dotter wed namn Bodela, hwilket hon morgonen therpå följande, på thet sättet wärckstält, att hon tagit barnet utur sin säng, och burit thet i ?? ??, hwaräst en half tunnas balja med lut, och ett stycke wallmar uti stod, uti hwilken balja hon ståppat barnet med hufwudet nedföre, och strax therefter sprungit therifrån, så att barnet theraf döden liutit; förthenskull finner wäl Kong. Hofrätten, att hustru Sißa Andersdotter efter lagens stränghet, giordt sig till thet henne ådömde dödsstraff skylldig; dock hafwer Hans Kong. Maij:t i anseende till wißa i thetta mål förekomna ??? skiäl och omständigheter, i nåder behagat straffet för henne Sißa Andersdotter thenna gången på thet sättet lindra, thet skall hon Sißa Anders dotter i thet stället, sig sielf till wählförtient straff och androm till warning, för detta sitt brått med en månads fängelse wed wattn och bröd afstraffas, samt therefter under särskillt bewakning på Malmö- Spinnhus wid arbete hållas, in till thes hon genom wederbörande Prästerskaps trogne underwisning, lämnat säkra prof af ett förnuftigt förhållande och sanskylldig bättring uti sitt lefwerne. År och dag som föreskrifwit står.
På Kong. Hofrättens wägnar
EMv Nolcken
P: C: von Schaeir
JPlanck.

 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-07-29, 21:55
Svar #2

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
TACK Markus
Jag trodde nog att det skulle intressera dig med, Man finner ju sådana notiser
när man går igenom hela kyrkoboken. Har just nu slitit  mig igenom 25 åhr.
Ha de
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna