ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Wemmenhög flyttattest 1812  (läst 409 gånger)

2006-08-05, 10:06
läst 409 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
 
Finns det någon som kan hjälpa mig tyda följande flyttattest. Jag kan läsa de 4 översta raderna själv men efter Westra Wemmenhög kör jag fast och kan därefter bara läsa fragment.
 

 
MVH  Kicki

2006-08-05, 17:17
Svar #1

Rune Johansson

Hej! Några ord kör jag fast på.
 
Trädgårdsmästaren Andreas Wallström, född i (Lyngby) d 4 September 1759, samt dess hustru Else Brodal, född i Andrarum den 29 October 1770, flyttade förleden Sommar från Gierdslöf till Wästra Wemmenhög och Lämnat nu bewis att de härstädes upfördt sig anständigt och beskjedeliget, äga förswarlig Christendoms kunskap och blefwo första gången (...)tiga af den Hl: Nattwarden Dom XI:... post Trin, de hafwa begge haft Koppor och äro deras Kronoskatter för förlede(ne) året, härstädes betalte.
Giärdslöf d. 9 Januarii 1812
                          (J) Lundenius
 
 
Mvh/Rune

2006-08-06, 17:19
Svar #2

Kicki Wahlström

Hej!
 
Tusen tack Rune! Tror att hustrun heter Brodd i efternamn. Ser ut så i Husförhörslngden.
 
 
MVH  Kicki

2006-08-06, 19:40
Svar #3

Rune Johansson

Kicki!
 
Helt rätt med Brodd. Nedre delen av y i Lyngby går ned i hennes efternamn och villade bort mig.
 
Mvh/Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna