ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Tommarp Pähr Halls kvinnor?  (läst 661 gånger)

2006-08-31, 21:25
läst 661 gånger

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Ryttaren Pehr Hall i Östra Tommarp är en lustig figur. Han ska enligt Skånska knektregistret vara född 1747 och död 1790-07-16 och boende på Vemmerlövstorp (Ö.Vemmerlöv).
Jag hittar dock honom ej i db för Tommarp eller Vemmerlöv, men i fb i Ö.Tommarp förekommer han 3 gånger - med till synes 3 olika kvinnor!
Det ovanliga namnet Beretha tyder väl på att nr 1 och 2 ska vara samma hustru, men Karna Svensdotter tycks vara en helt ny förmåga.
Jag behöver väl inte tillägga att Pähr inte heller förekommer i någon vb jag kollat ;-)
 

2006-09-01, 20:22
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Omväxlande! Du har läst namnen rätt i alla fall.

2006-09-01, 21:39
Svar #2

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Hehe, ja det är lite lustigt såvida han inte var polygamist, men det ska vi väl inte tro.
Som sagt så dog han i juli 1790 utan att bli antecknad i db, vilket jag har blivit upplyst om torde innebära att han slogs med ryssarna i Finland! Den största(?) svenska sjöslagsviktorian genom tiderna vid Svensksund inträffade exakt en vecka före Pers död.
Det är lite märkligt att skånska ryttare slogs på havet men så var faktiskt fallet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna