ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Kärrstorp 1792  (läst 997 gånger)

2010-03-15, 16:34
läst 997 gånger

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Kan inte fullt ut tyda texten om Ryttaren? Österbergs gifte med Kierstenaoch var bodde han? Ryttarens hus?  
tacksam för hjälp
Stig Johansson

2010-03-15, 18:26
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Jag blir inte riktigt klok på textstycket innan hustruns namn, men jag tyder det som Ryttaren Nils Österberg och aflidne Rÿttaren Kempes Enkes Kierstena Clemmesdotter. Nils bodde i ett Rÿttar-Hus i Kierstorp, alltså troligen ingen specifik gård/ort, utan ett tilldelat ryttarehus i Kärrstorps by.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-03-16, 11:46
Svar #2

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej Markus. Tack för svaret och det stämmer i stort med vad jag kommit fram till.
MEN, är det Kempes änka eller hennes dotter som Nils gifter sig med. S:et i slutet på  
enke kanske kan avse dottern, eller vad tror du?
MVH Stig Johansson

2010-03-16, 14:43
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Stig!
Jag blir inte heller helt klok på vad de syftar på; jag sökte i DigiArkivs vigselregister efter en Kempe och en Kierstena Clemmedsdotter, men hittade ingenting - gissningen att det kan röra sig om Kempes änkas dotter låter inte dum, även om det väl då troligare hade stått Kempes änkas dotter eller något liknande. Jag lyckas bara få det till Enkes (jämför e i Kierstena), hur mycket jag än vill få det till att stå enka eller encka.  Har du hittat ryttaren Kempe i död- och begravningsboken? Kanske man kan hitta hans förnamn där, och göra ett nytt försök med att hitta en vigsel mellan Kempe och Kierstena Clemmedsdotter.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-03-16, 15:08
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Det verkar som att Östra Kärrstorp har brist på kyrkoböcker; födelseboken och vigselboken börjar först 1774 medan dödboken inte börjar förrän 1813 (!). Jag lyckades dock hitta några ledtrådar:
 
Ryttaren Nils Kämpe och Kierstena Clemmedsdotter måste ha gift sig någon gång före 1785, eftersom de får sitt första barn i Elestorp, Östra Kärrstorp, sonen Nils 1785 16/12. Därefter får de ytterligare två barn i Elestorp, Anna (1787 10/12) och Elna (1789 22/7). Nils Kämpe måste ha avlidit mellan juli 1789 och november 1791, för den 9 november 1791 föds gossen Hans i Kärrstorp, vars föräldrar var Ryttaren Nils Österberg och des trolofvade Enkan Kierstena Clemmedsdotter 27 (29?) år gl..  
 
Detta förklarar varför det inte står någon egen ort på Kierstena vid vigseln; hon hade alltså flyttat in hos Nils Österberg i ett ryttarehus i Kärrstorp redan 1791 och trolovat sig med honom före november 1791, men av någon anledning blev det inga lysningar för paret förrän i december 1792, och vigseln skedde inte förrän 22 januari 1793 (!). Nils Österbergs och Kierstenas första barn inom egentligt äktenskap, Bolla, föddes i Kärrstorp 1794 12/1.
 
Kan det röra sig om att Nils Kämpe avlidit i kriget 1788-1790, och att Kierstena visste att han var död, men att de inte lyckades bevisa detta för domkapitlet förrän långt senare, och att det är därför som paret var trolovade så länge?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-03-16, 15:43
Svar #5

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej Markus
Underbart med sådan hjälp. Tror nog att det ligger till på det sätt du beskriver i det senaste inlägget. Giftermålet med Kempe har jag funnit i FamilySearch där jag sökte på Kjerstena och fick upp att hon är född 1760 i Ö.K. och gifte sig 1758 med Kempe (i Ö.K.) som ska vara född 1758 oxå i Ö.K.
Där står visserligen no children, men det får man väl ha överseende med.
Tack än en gång.
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna