ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Hemmingsson  (läst 575 gånger)

2014-08-08, 19:26
läst 575 gånger

Utloggad Inger Falk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2015-09-05, 10:01
    • Visa profil
Hej!
Jag behöver läshjälp angående en person - Lars Hemmingsson - som dog i Österlöv år 1747. I Österslöv CI:2 Bild 174 finns hans dödsnotis längst ned på högra sidan. Det tycks som om han råkat ut för en olycka (ev. ihjälslagen).
I Villands häradsrätt FIIa:6, Bild 1800 sid 36 tolkar jag texten lika dant - en olycka. Men vad är det för olycka?
 
Dessutom - jag skulle vilja veta vilka hans arvingar är. Jag kan inte läsa det heller.
 
Med vänlig hälsning
Inger Falk

2014-08-08, 20:01
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
... som uti skogen blef ihjälslagen af een afwenbökefälle stubbe  inom Perstorpa hage gärde Ao aetatis (ålder) 34 åhr ringare ähn 2 månader.
Arvingar finns inget sagt där, man får kolla mantalslängden och hf.  
Han ägde Österlöv nr 2 och änkan hette Anna Lassasdotter och hon gifte om sig den 30 april 1748 med den 14 år yngre Måns Jönsson. Hon uppvisade då afvittring (dvs arvsskifteshandling) för sina tre barn Sven, Karna och Lusse

2014-08-09, 10:27
Svar #2

Utloggad Birgit Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 15:37
    • Visa profil
I bouppteckningen (Lars Hommensson) nämns änkan Anna Lassesdotter med 3 barn, Swen i 6te året, Karna i 3die året och Lusse 8 dagar gammal
 
Närvarande för att bevaka barnens rätt var faderbrödrarna Bönderna Nils Hommensson i TorsEke och Ola Hommensson i Kiälkestad samt deras faders systermand Bonden Måns Olsson i Håstad
 
Mvh
Birgit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna