ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örkelljunga-AI-17-1852-1863-Bild-83-sid-72  (läst 819 gånger)

2011-11-22, 07:12
läst 819 gånger

Utloggad Margaretha Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-01-29, 04:42
    • Visa profil
Hej någon?
Jag är alldelses ny i släktforskning så jag har inte 'lärt mej läsa ännu'! Jag har börjat att titta in på en gårds historia i Florshult och har redan fått bekymmer. Kanske någon kan vara så vänlig att tyda ovanstående sida och dom två notiserna på sidan efter Örkelljunga-AI-17-1852-1863-Bild-84-sid-72. Jag kan en del på domhär sidorna men det är kanske lättare att gör hela i ett svep?
Jag tackar på förhand.
Margaretha

2011-11-22, 12:55
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Börjar lite ovanifrån:
Florshult.  
2/16 (mantal) Eges af Anders Andersson i M. Ljungby
3/16 Åb. (struket) Undtgsm (undantagsman) Bengt Nilsson f 16/11 1812 Össjö
Mats

2011-11-22, 13:53
Svar #2

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Fortsätter nu efter lunch.
H (hustru) Elidr (trol Elidotter) 27/7 1813 Örk. d 29/11 55 Datum i det följande skriver jag inte ut - bör gå lätt att läsa. Sedan följer sönernas: Nils Peter till M Lj 59, Gustaf, Johannes - krympling till M Lj 60 - och döttrarna Charlotte, Assarina. Sedan Bengt blivit pensionär kom ny åbo dit: Olof Nilsson f i Oderljunga och några drängar, Olof Eliasson, Salomon Larsson och F. Aug Erlandsson och pigorna Petronella Johnsdotter, Pernilla Nilsdotter. Anteckningen t h gäller ev Pernilla eller nedanstående inhyses John: ej lemnat attest. Vistas ej på stället stk. Dömd till ansvar för snatteri enl Helsingborgs rådstugurätts utslag d 24 nov 1857. Längre ner står deras inhyses (dvs inneboende) John Persson, Johannes Hansson och hustrun Catharina Broddesdotter med 6 barn. Sedan följer T. (torparen) Sven Elisson född i Hishult och hustrun Katarian Johansdotter. Sist står Undantagsmannen Anders Nilsson och hustrun Sissa Johansdotter.
Var det dessa saker Du ville ha kläm på?
Frågar Mats

2011-11-22, 14:32
Svar #3

Utloggad Margaretha Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-01-29, 04:42
    • Visa profil
Hej Mats,
Kanonbra! Jag tackar o bugar - det var vad jag behövde. Förutom att det på sidan därefter finns två notiser scannande. Jag kan läsa litegrand men om du har tid o lust så får du väldigt gärna titta på dom också. Jag hoppas att en dag kunna bli bättre på dethär. Än en gång tack!
Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna