ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ängelholms Garnisionsförsamling. inflyttningsattester 1815-1832  (läst 847 gånger)

2012-10-08, 14:58
läst 847 gånger

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil
Hej!
Söker läs hjälp för inflyttningslängd för Ängelholms Garnisionsfösamling 1815-1832. Genline (Kristianstad) (1729.11.70200) Bild 380.
Det gäller Husar No:17 Sven Nilsson Kärn. Söker hans födelseort. Kan ej uttyda texten efter hans födelsedatum Bara att det förmodligen är någonstans i Västra Götaland. Tacksam för hjälp.

2012-10-08, 16:09
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Tyvärr framgår inte Svens födelseort i inflyttningsattesten; det står bara att han fått bevis från en präst i Småland. Till Ängelholm ska han dock ha inflyttat från ett Karup 1828, och genom prästens namn (Askman) kunde jag konstatera att det rör sig om Östra Karup (kyrkoherden Erik And. P. Askman (1772-1859) vilar fortfarande på Östra Karups kyrkogård). Så eventuellt skulle du kunna leta bland inflyttningsattesterna i Östra Karup före 1828 för att se om du kan hitta Sven Nilssons inflyttningsattest från Småland där, och därigenom få fram i vilken församling han bott i Småland.
 
Inflyttningsattesten i Ängelholms garnisonförsamling 1828 lyder i alla fall såhär (bokstäverna längst till vänster syntes inte eftersom de kommit för långt in vid inbindningen, så jag har rekonstruerat dem i kursiverad stil):
Hus: Nr 17. Kärn
Sedelvisande drengen Sven Nilsson som hitflyttade sist-
ledne år vid Mikaëlistiden och nu uttagit sine prestbe-
tyg för att flytta till Engelholm, där han säger sig redan
hafva antagit tjenst såsom Hussar vid H. K. H. Kron-
prinsens Regemente, lämnas, i detta afseende, det be-
vis att han är född år 1804 den 12 October, är af god
fräjd, fri från ägtenskaps förbindelse och frisk, med un-
dantag att han enligt sin hit medförde prest-attest
från Småland skall hafva svag hörsell. Med svag
kristendoms kundskap har han brukat de dyre Salig-
hets-Medlen.
Ö. Karup den 16de October 1828.  
E,A,Askman
Præpos. et Pastor loci.
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-08, 17:12
Svar #2

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil
Tack för hjälpen Markus, men tyvärr så var det sida 380 i inflyttningslängden det gällde. Den är betydligt mer svårläst för mig.  
 
 
Mvh, Ulf

2012-10-08, 17:35
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Oj, ja, nu hittade jag den aktuella attesten - den var verkligen ingen vacker syn... Jag har dock en lösning på problemet; jag ska ändå åka till Landsarkivet i Lund imorgon, och passar då på att beställa fram kartongen med inflyttningsattester 1815-1832, för om det inte går att läsa texten på den fysiska attesten, ja då är det nog omöjligt - men än tänker jag inte ge upp.
 
Mvh, Markus
 
(Meddelandet ändrat av lars_markus 2012-10-08 17:35)
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-08, 22:28
Svar #4

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil

2012-10-18, 16:52
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Äntligen lyckades jag bege mig iväg till Landsarkivet i Lund efter en veckas sjukdom, och beställde fram inflyttningsattesterna för Ängelholms garnisonsförsamling 1815-32. Tyvärr blev jag inte mycket klokare. Det verkar som att SVAR har missat att fotografera en fram- och en baksida (det är nämligen två olika attester med åtskilliga anteckningar om Sven Nilsson). En av anteckningarna var särskilt intressant, och genom att bända lite mellan bladen, allra längst in vid pärmen där attesten bundits in, kunde jag urskilja att Sven vid ett tillfälle skulle flytta ...till sin födelseort Åhs Pastorat af Wexiö stift.
 
Jag blir dock förvirrad - Ås var då en församling i Västbo härad, Jönköpings län, samt annexförsamling till Kållerstad församling. Pastoratet bör alltså ha hetat Kållerstad, inte Ås, eftersom bara var annexförsamlingen medan Kållerstad var moderförsamlingen. Jag hittar inte heller Sven Nilsson som född i någon av de båda församlingarna 1804. I Växjö stift fanns det senare även ett annat Ås, en församling på Öland, men där finns Sven Nilsson inte heller i födelseboken 1804. Jag ska se om jag lyckas tyda de övriga anteckningarna på attesterna, kanske de kan ge fler ledtrådar - Sven verkar ha flyttat omkring i Västergötland och Halland innan han hamnade i Ängelholm.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-21, 18:02
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Ulf!
 
Nu har jag försökt tyda de båda attesterna, och även om det blev en hel del frågetecken fick jag åtminstone fram att Sven Nilsson mycket riktigt kom från Ås församling i Jönköpings (F) län, Växjö stift. Attesten därifrån undertecknas nämligen 1827 av en kyrkoherde Johan Hessel[...], och det nämnda året var en Johan Hesselgren (född 1785 i Ås) kyrkoherde i nämnda församling.
No 1. Drängen Sven Nilsson född år 1804 12/10 flyt-
tar efter ett halft års tjenstetid i Ysby Socken
Renneslöfs Pastorat till sin födelse ort Åhs
Pastorat af Wexiö Stift, och njuter i all[...]
till godo de Betyg, som han medförde[...]
??? bifogas. Renneslöfs Prestgård
den 16. Maii 1827.
Gustaf Rabe
Pr: et: Past: Loci
 
Ofvannämnde Sven Nilsson, som
åter ämnar sig, att söka tjenst
och wistelse har blott 8. dagar [...]
gamla moder, som bor här [uti?]
socknen, lemnas samma dräng [...]
som förut ???
Åhs Presteg:d d. 28 Maji 1827.
Johan Hasselg[...]
 
Drengen Sven Nilsson, som hitkom sistl.
vid Mikaëlistiden och nu säijer sig hafwa ta-
git tjenst vid [...].
Den andra attesten är lite längre, och lyder såhär:
No 17 Kärn.
No 115 Drängen Swen Nilss[...]
från Kärshults Soldat[...]
född år 1804 den 12 Oct[...]
har i upwäxten mäst ständig[t]
ha hållit [...] Halland,
Wästergöthland.
Kom hem sist från Engelholm
och flyttade d: 18. Martii til B[...]
i Hallands, samt sistl. Septe[mber]
til Eldsberga Socken och [...]
läser stapplande i bok, samt [...]
bok Lutheri Cateches någ[orlun-]
da och något af förklari[ngen]
med swagt begrepp, swagt [...]
och [...] fattningsförmå[ga],
då han någon g: warit [...]
flitigt besökt Gudstjenst[erna och]
Catechismi förhör, men ä[fwen]
til Nattwarden. Admit[terar ho-]
nom från Engelholm med [...]
bewis om klanderfritt [...]
[...] och flyttar till Engelholm med [...]
öfrige bifogade bevis oförändrade här
[...] uti sistl. mars månad blef han sist
[dela]ktig af den Hel. Nattvarden. Får årets
[kron]oskatt ansvarar hans förra Husbon-
[de här]städes. Karup den 16 October 1828.
E.A.Askman
Pr: et. Past Loci.
[Sve]n Nilsson är [...]
[...]dig från ägtenskaps
[förbin]delse. E.A.Askman.
I marginalen på samma attest är skrivet Communicerade d 16 Nov 1825, och flyttade i Decemb. månad till Brändskog i Tönnersiö Socken, [...] af mig [...] Betyg som honom [...] till Ysby församl. Weinge d 13 Nowemb 1826. Birger Dahlin. P: L:.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna