ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åhus födelsebok 1805  (läst 1189 gånger)

2004-07-27, 21:05
läst 1189 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Har blivit ombedd av en nyfunnen släkting i USA att tyda texten men jag klarar inte att läsa hela. Kan någon hjälpa mig tyda texten som handlar om ett dop där Nils Fajersson är fadern.
Lägger även in en bild på texten.
 

Tackar på förhand
 
Mvh
 
Birgitta

2004-07-28, 00:25
Svar #1

Kenneth Bengtsson

Hejsan Birgitta
 
Inte mitt forskningsområde men jag gör ett försök
 
Mars 20,22,30
Anders, H.. Nils Feijers S: i Yngsjö, buren af
Åb: Anders Nils hust: Kjersti; wettn: Åb: Anders
Nils S: Jöns Pich: Hanna Sven Truls  
 
m v h  
Kenneth

2004-07-28, 10:21
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Endast ett par kommentarer. Nils Faijers bör det vara, och hans titel är Hsm, förkortning för husman. Hanna Sven Truls är Pig: (piga).

2004-07-28, 19:47
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Kenneth och Anders
 
Tack så mycket för hjälpen då klarnar det lite. Har ändå lite frågor om texten: Vad var en husman? Vad betyder Åb och vad står S för som står efter Faijers och Nils?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-07-28, 19:49
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Glömde en sak. Hustru Kjerstin som nämns i texten är väl inte modern utan en fadder eller något sådant?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-07-28, 23:05
Svar #5

Kenneth Bengtsson

Hejsan Birgitta
 
Åb = Åbo
Kronobönder var brukare av kronojord, dvs de arrenderade jord som ägdes av kronan (staten) samt betalade skatt till kronan.
Kronobondens legotid var vanligen sexårig, och varje år betalade han arrende (avrad) för brukningsrätten till kronan. På 1680-talet fick de flesta kronobönder ärftlig besittningsrätt till gårdarna, en rättighet som dock kunde upphävas av kronan. 1789 stärktes den ärftliga besittningsrätten i något som benämndes stadgad åborätt
 
S står för son
 
Hustru Kjerstin var som du tror fadder, men den som bar barnet var nära anhörig till föräldrarna (vanligtvis)
 
m v h
Kenneth

2004-07-28, 23:12
Svar #6

Kenneth Bengtsson

Hejsan
 
Lite mera enkelt vad åbo var, noterade att mitt inlägg var lite rörigt
 
Med åbo menades helt enkelt en person som brukade annans jord med en ärftlig besittningsrätt  
 
m v h
Kenneth

2004-07-29, 09:53
Svar #7

Birgitta Ohlsson

Hejsan Kenneth
 
Tackar så hjärtligt för förklaringen av det jag inte förstod i texten, det hjälpte mig mycket.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-07-29, 21:44
Svar #8

Lennart Andersson

Åtminstone i Skåne har begreppet Åbo använts flitigt för såväl hemmansägare som arrendatorer. Det är helt enkelt titeln för bönder och vill man veta mer kring ägandet får man här gå till andra källor.
 
Mvh
Lennart Andersson

2004-07-30, 07:54
Svar #9

Kenneth Bengtsson

Jag använde mig bara av allmän information om vad som menas med åbo. Hur det används lokalt har jag ingen kunskap av.
 
m v h
Kenneth Bengtsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna