ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ystads Sankt Petri C:4 (1799-1860) Bild 156 / sid 161  (läst 605 gånger)

2014-01-21, 04:39
läst 605 gånger

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 06:45
    • Visa profil
Hej  
 
Kan någon uttyda vad som hände med Slaktaren Hans Svensson.  Jag kan läsa Hängde sig men vad står det efter det?  
 
Tacksamt  
 
Inge  
 
 

2014-01-21, 04:51
Svar #1

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 06:45
    • Visa profil
Hej  
 
Bilden kom inte med men nu kommer den.  
 
Inge  
 

2014-01-21, 18:42
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Inge!
 
Tyvärr lyckas jag inte läsa det / de sista orden, men jag får det till att han Hängdt sig sjelf i [...], och sedan något som liknar ett ort- eller platsnamn. Bilden är lite suddig (plus att de sirliga strecken i bokstäverna ju går in i varandra), men det bör gå att urskilja de sista orden i dödboken i original, som förvaras på Landsarkivet i Lund. Dock har jag för mig att de böcker som fotograferats av AD Online har blivit avställda, så att forskare inte längre har tillgång till dem.
 
Man skulle däremot kunna besöka Landsarkivet i Lund, och beställa fram volymen Ystads stadsarkiv : Rådhusrättens och Magistratens arkiv, vol. AIa:125 (dombok 1825), för att där se om det gjorts en utredning av självmordet mellan dödsfallet 21 mars och begravningen 25 mars (vilket bör ha gjorts - att begå självmord var brottsligt ännu vid denna tid). Där bör platsen för självmordet omnämnas, samt på vilket sätt självmordet skett (kanske de sista orden istället syftar till metoden?).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna