ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ystad, Santa Maria Vigselnotis 1738  (läst 1632 gånger)

2005-11-11, 20:55
läst 1632 gånger

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Hej!
Jag behöver lite läshjälp på följande vigselnotis från den 4 juni 1738. Personerna som gifter sig heter Hans Eskilsson och Ingar Hansdotter.  
 

 
Mvh
 
Lars-Göran

2005-11-11, 21:10
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Lars-Göran !
Så här läser jag notisen:
Söndagen den 4 Junij blef lyst til äktenskap 1 gången och så widare för drängen Ärlige och beskiedeliga Hans Eskildson; så och för then ärliga och gudfruktiga piga Ingar Hansdotter. Han föddes i Genarp och hon i Rörums sockn: Bägge faders och Moderlösa; och wara til trolofningen wittna Tue Larsson Åkare; Matthias Kieper: Klåckaren Petrus Aschelund, Timmermans gesällen Måns Persson; såsom och de förbundo sig innan näst Michaelis tid att låta wigas; och blefwo de med kyske brudars skrud d.14de Octobr. samma året.
Niklas Hertzman

2005-11-11, 23:51
Svar #2

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Tack för ditt svar. Detta sätter lite myror i huvudet. Jag har ett par anor i Brunnstorp, Balkåkra som passar in. De får sin första son Eskil 1739 Testes: Lars Törnvall, Svartenymölla  Anders Eskilsson i Snårestad och madame Stine Kiepers från Ystad, Bengta Kollmans. Ett par av dessa namn i notisen har vi diskuterat tidigare.
 
Ett av namnen i dopnotisen är Kiepers och det är inte så vanligt. Det finns en Hans Eskilsson som föds i Genarp 1709 som skulle kunna passa in enligt vigselnotisen. Min ana Hans Eskilsson dör 1760 i Brunnstorp, 54 år gammal och torde vara född omkring 1706 men det kan ju tänkas att prästen skrivit fel.  
Det kan väl knappas finnas två st äktenskap omkring 1738 där båda heter Hans Eskilsson med ht Ingar Hansdotter med namnet Kiepers från Ystad i vigsel och dopnotis?    
 
 
Mvh
L-G

2005-11-12, 09:09
Svar #3

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Släken Kieper i Ystad är kopparslagare i flera led, så också den Mattias Kieper som vittnar vid trolovningen. Jag tror att det är hans hustru Christina Andersdotter Kuhlberg som avses med madame Stine Kiepers från Ystad.
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland

2005-11-12, 21:30
Svar #4

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Hej Linda!
 
Vet du om Mattias Kieper och hans ht Christina Andersdotter Kuhlberg hade några barn?
 
Jag vill se om det finns kopplingar via ev dopvittnen.
 
Jag harsökt på digiarkiv, demografiska databasen familysearch, disbyt men inte fått några träffar.
 
Mvh
 
Lars-Göran

2005-11-13, 08:01
Svar #5

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Lars-Göran!
Paret har flera barn. Några av dem har jag noterat men jag tror inte att min lista är komplett. Barnen föds i St Maria, Ystad i slutet av 1730-talet och början av 1740-talet.
 
Jöns född 1738-5-6
Vittnen: Mr Otto Norlin, gesällen Hans Kieper, hu Maria Truls Åström, hu Margareta Petter Buss, pig Helena Larsdotter Löfgren
 
Sofia född 1742-8-29
Mr Truls Åström skräddare, handskmakare Bengt Lindqvist, Mr Adam Cimmer, hu Elina Otto Norlin, hu Anna Catarina Adam Melkior Pettersson, pig Helena Enevaldsdotter Wandel, jordegumma karna sal Sören Jönsson.
 
Elisabeth född ca 1743
Anders född ca 1745
Anna Christina född ca 1748
 
Med vänlig hälsning,
Linda

2005-11-13, 23:02
Svar #6

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Tack Linda!
 
Jag får gå igenom resterande födelsenotiser.  
 
Även om du inte funnit någon Eskilsson och Hansdotter bland vittnena i Kiepers födelsenotiser så känns det som om vigselnotisen är den jag letat efter även om årtalen i Hans Eskilssons dödsnotis inte stämmer överens.  
 
Det blir till av revidera några anor och leta vidare i Genarp och Rörum.
 
 
Mvh
L-G

2005-11-13, 23:04
Svar #7

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Tack Linda!
 
Jag får gå igenom resterande födelsenotiser.  
 
Även om du inte funnit någon Eskilsson och Hansdotter bland vittnena i Kiepers födelsenotiser så känns det som om vigselnotisen är den jag letat efter även om årtalen i Hans Eskilssons dödsnotis inte stämmer överens.  
 
Det blir till av revidera några anor och leta vidare i Genarp och Rörum.
 
 
Mvh
L-G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna