ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ystads Sankta Maria vigselbok 1695  (läst 603 gånger)

2008-02-17, 19:52
läst 603 gånger

Yvonne Nilvé-Svensson

Hej.
 
Jag skulle behöva hjälp med att tyda vad det är Nils Larsson Folkestorp begär i december 1695, när jag har hans första hustru i släkten och hon inte ska ha dött förrän 1696? Är det bigami på gång eller?
 
MVH  Yvonne

2008-02-17, 20:13
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Så här står det i notisen:
A:o 1695 den 17 Decemb: praesenterade sigh Nils Larsson Folkestorp och begiärde lysning för sig och en hustru wid nampn Kirstin Persdotter; Han född och boende här i staden och nu en Enkoman; Hon född i Småland, Linneryd sochn och Gattehult (warit trolofwad wid en man ifrån Carlshampn; som drar ifrån dhen tijden är kommen till CarlsCrona, der blifwer siuk och sedan död och begrafven uthi Åhuus, som hennes skriftel: bewijs dhet widare förmäler). Hade sitt witnesbörd af H:r Nicol. Hartman dat: Brönnestad den 10 decemb: 91 och sedan af Mag: Roland Fontelio dat: Ystad den 27 Decemb: 95; Och wigdes den [lucka].
 
Vad är det som säger att hans första hustru dör 1696? Jag har inte hittat någon dödnotis för henne. Det upprättas en bouppteckning efter Bereta Månsdotter den 2/5 1696. Då måste hon ju vara död, men hon kan mycket väl (och säkert troligen ha dött) innan. Att han kan ta ut lysning innan hans första hustru är död är nog otänkbart. Det finns inget vigseldatum i notisen och det är väl troligt att han upprättar bouppteckningen och fixar med skiftet till de båda barnen innan han gifter om sig med Kirstina. Det första barnet i det andra giftet döps den 12/7 1696 och räknar man baklänges 9 månader så kommer man till oktober 1695. Första frun är säker död redan innan dess.
Niklas Hertzman

2008-02-17, 20:24
Svar #2

Yvonne Nilvé-Svensson

Tusen tack, Niklas.
 
Det är jag som har dragit en felaktig slutsats av en dödnotis 1696-07-18, GID 1424.96.78800.
Hade jag funderat ett steg längre så hade jag naturligtvis insett att det måste vara fel.
Men men, det är aldrig försent att be om hjälp, eller hur?
 
Nu ska det väl kunna kommas vidare här också.
Tack än en gång för det rätta spåret.
 
Yvonne

2008-02-17, 21:29
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Yvonne !
 
Är det notisen från den 28/7 du menar så står det att det är Nils Folkestorps barn Biatha som begravs. Det är hon som föds ett par dagar tidigare.
Niklas Hertzman

2008-02-17, 21:35
Svar #4

Yvonne Nilvé-Svensson

Ja men visst!
 
Det var ju så det var, det var den notisen jag hängde upp alltihop på. Men Biatha, jag har tytt det till Bireta och tagit det som att hon döptes efter förra hustrun då. Inte för att det spelar så himla stor roll, men jag vill ju ha det så rätt det bara går. Det är anor i direkt led, så det är hur spännande som helst.
 
Tusen tack igen, du är snäll som hjälper till.
 
Yvonne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna