ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkhult, Harasjömåla och Jämshög. Kan ni hjälpa?  (läst 1390 gånger)

2011-11-04, 22:11
läst 1390 gånger

Utloggad May Bosetti

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2017-10-23, 12:03
    • Visa profil
Hej alla  
Har precis börjat släktforska och hamnar i Blekinge på min farmors mormors sida och bakåt. Min FMMM namn var Karna Johnsdotter f.1873-03-29 i Kyrkhult och min FMM hette Frida Emilia NN-dotter f.1895-01-17 Harasjömåla (132), Vilshult Fjärding, Kyrkhult (K). Har precis anmält mig som stödmedlem i Föreningen för främjande av forskning i Jämshög med omnejd här på nätet och hoppas kunna hitta mer genom lite hjälp från er som är lite insatta i släktforskning, Kan någon ge mg tips hur jag går vidare på att forska på mina förfäder? Är med i DIS senan ett par veckor och har letat genom kyrkböcker men klarar inte av att läsa texterna, rena grekiskan för mig...får nog sätta mig på skolbänken, men ni kanske kan hitta något, ni som kan? Tack på förhand

2011-11-05, 07:48
Svar #1

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Karna Johnsdotter f.1873 googla på detta så hittar du många av hennes anor.

2011-11-05, 11:20
Svar #2

Utloggad Gunvor Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 15:50
    • Visa profil
Prova DDSS... avskrivna kyrkböcker på nätet.  
Dis och jämshög net är oxå avskrifter, så glöm inte att kolla i kyrkböckerna sedan. Lycka till  ...

2011-11-05, 12:50
Svar #3

Utloggad May Bosetti

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2017-10-23, 12:03
    • Visa profil

2011-11-05, 20:23
Svar #4

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, May!
Karnas anor finns på Jämshög.net tillbaka minst till 1700-talet, bitvis till 1600-talet. Jag har inte kontrollerat allting mot kyrkböckerna, men det mesta brukar stämma hyggligt. Dock har en del uppgifter försvunnit vid byte av datasystem. Frida Emilias fader är ett betydligt besvärligare kapitel.
DIS är lättläst, men inte alltid helt tillförlitligt, tyvärr. DDSS är mycket säkrare, men inte alls heltäckande. Kyrkböckerna för Jämshög och Kyrkhult är jämförelsevis lättlästa, i den mån de finns (mycket har brunnit upp), men litet övning i att läsa skrivstil kan förstås behövas - där finns ingen grekiska och ganska litet latin!
Men börja du med jamshog.net, det duger långt, och lägg sedan gärna en hel del tid på att leta efter Frida Emilias fader, som ju är mycket närmare dig än Karnas förfäder.
Så småningom kan du även - kanske - ha en viss nytta av att titta i Sjöholms samling. Det finns ju anor från Örkened. (Och Sjöholm har en del uppgifter från Jämshög.) Sjöholm finns dock inte på internet, man måste besöka biblioteket i Osby eller landsarkivet i Lund.

2011-11-06, 00:52
Svar #5

Utloggad May Bosetti

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2017-10-23, 12:03
    • Visa profil
Hej Gunnar
Tack för tipsen, jag har anmält mig till Jämshög.net och betalningen kommer vara dom tillhanda på måndag eftersom jag betalade igår kväll (fredag), så jag får väl ge mig lite till tåls *lol* innan jag får tillgång till hela sajten. En till fråga bara... Kan man hitta en far om det står NN?  
mvh/ May

2011-11-06, 16:54
Svar #6

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, May!
Tålamod är en dygd, heter det. Fader okänd? Ibland går det. En del finns att läsa om problemet på den här sajten, mera i en rätt nyutkommen bok. Och i flera andra släktforskningsböcker. Mycket beror på årtalet. Det finns också en del myter i sammanhanget. Understundom uppkommer synnerligen infekterade debatter mellan synnerligen erfarna släktforskare, så jag vågar inte säga någonting tydligt.

2011-11-06, 19:37
Svar #7

Utloggad May Bosetti

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2017-10-23, 12:03
    • Visa profil
*LOL* Får nog se till att lusläsa denna sajten också;) Tack igen Gunnar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna