ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Nilsson, snickare, f 18/10 1837  (läst 501 gånger)

2004-01-18, 16:42
läst 501 gånger

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Kan någon hjälpa en amerikansk släkting med detta?
Peters far ska (en hans son Fred) ha hetat Hans Nelson. (trol eg Nilson). Modern okänd.
Peter emigrerade  1874  o dog 1/4 1925 i Chicago.
Peter ska ha växt upp i Halland, inte långt från Göteborg. Blev mästare i snickaryrket (vilket jag gissar skedde i Gbg). Hade sex syskon

2004-01-18, 19:30
Svar #1

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Kanske kom han från Lindome? Det finns en tradition av snickeri där. Lindome är den nordligaste socknen i Halland, tillhör numera V. Götalands län.

2004-01-19, 15:11
Svar #2

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Jens, tack för tips. Kanske är du på rätt spår. Det är väl möbler som varit Lindomes specialitet; jag vet inte om/hur snickaryrket var uppdelat på den tiden, men Peters mästarprov lär ha varit en vagn till en adelsman.
 
Det slår mig att han kanske inte kallades Nilsson vid födseln, utan Hansson, och att han senare kan ha börjat använda faderns patronymikon, Nilsson, som familjenamn. (När han blev mästare eller när han emigrerade.)
(För 1837 hade väl inte patronymikon slagit igenom som familjenamn.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna